Juba Juba på serbisk

Knutsen og Ludvigsen blir jazzet opp og får serbisk drakt under Trondheim Jazzfestival.

Omarrangerer: Jovan Pavlovic skal gi de klassiske sangene til Knutsen og Ludvigsen helt ny drakt under Trondheim Jazzfestival.  Foto: VEGARD EGGEN, Adresseavisen

Saken oppdateres.

– Jeg hadde ikke noe forhold til Knutsen og Ludvigsen før jeg selv fikk barn. Men nå er det obligatorisk musikk, sier Jovan Pavlovic.

Han har fått æren av å lage nye arrangementer av Knutsen og Ludvigsens klassikere under jazzfestivalen i mai. Det er blitt en festivaltradisjon at trønderske musikere og arrangører med tilknytning til jazzmiljøet lager helt nye versjoner av velkjent trøndersk popmusikk. Åge Aleksandersen, Difference og DumDum Boys er blant dem som tidligere har fått denne type behandling.

Da festivalsjef Ernst Wiggo Sandbakk ga oppdraget til den serbisk-norske trekkspilleren Jovan Pavlovic, nølte han ikke lenge med å velge Knutsen og Ludvigsen.

Folkemusikk, jazz og klassisk

– Jeg har bodd i Norge i snart 20 år, men det var først da jeg fikk egne barn, som nå er seks og åtte år gamle, at jeg fikk et forhold til dem. Låtene deres er konkrete, enkle og kompakte. Dermed blir det masse rom til å forandre dem til noe helt annet, sier Pavlovic.

– Blir det «Juba Juba» i serbisk drakt?

– De nye arrangementene vil nok ha preg av både folkemusikk, jazz og klassisk musikk. Folkemusikken på Balkan har større spennvidde enn mange kanskje er klar over. Det er stor forskjell på bulgarsk, rumensk og serbisk folkemusikk. Jeg skal forsøke å flette inn litt av alt mulig, sier Pavlovic.

Musikere fra Beograd

Han skal framføre Knutsen og Ludvigsens låter sammen med NTNU Jazzensemble, der tre vokalister vil sørge for at sangene blir til å kjenne igjen. Om kort tid reiser dessuten Pavlovic til Beograd for å hente serbiske musikere som skal være med under konserten.

Trondheim Jazzfestival i dagene 7. til 11. mai har flere andre spesielle prosjekter å by på. Emilie Nicolas, som kommer fra jazzlinja og som hadde stor suksess med låten «Pstereo», skal holde sin første klubbkonsert i Trondheim på Blæst.

To bassister

To bassister og komponister fra hver sin generasjon skal levere hvert sitt bestillingsverk. Ole Morten Vågan skal skrive ny musikk for Trondheim Jazzorkester. Bjørn Alterhaug står i spissen for et prosjekt der han har med seg blant andre vokalisten Viktoria Tolstoy (Leo Tolstoj er ganske riktig en av hennes forfedre), gitaristen Frode Alnæs og trommeslageren Kenneth Kapstad.

– Vi har dessuten et tredje bestillingsverk som passer godt i år, når jazzlinja ved NTNU kan feire trettifemårsjubileum. Da vi feiret trettiårsjubileum i 2009, leverte Terje Bjørklund bestillingsverket «The Wedding», der han blant annet hadde med seg trompetisten Arve Henriksen. Nå har han skrevet et nytt verk der Henriksen også er med, sammen med blant andre koret Embla, forteller festivalsjef Ernst Wiggo Sandbakk.

Internasjonale navn

I tillegg til Pat Metheny og Lizz Wright, som er de største internasjonale navnene under festivalen, har han flere andre gjester å by på. Det blir konserter med den belgiske pianotrioen De Beren Gieren og den svensk-japanske pianotrioen Naoko Sakata.

Den energiske svenske saksofonisten Jonas Kullhammar kommer også med egen trio, i tillegg til at han skal spille sammen med Kjellerbandet. Flere navn vil bli offentliggjort etter hvert.



TRYGVE LUNDEMO 951 98 723

trygve.lundemo@adresseavisen.no

Ny drakt: Gustav Lorentzens og Øystein Dolmens sanger blir framført slik de aldri er blitt hørt før under jazzfestivalen i mai. 
        
            (Foto: Maria Gossé, MARIA GOSSÉ)

Ny drakt: Gustav Lorentzens og Øystein Dolmens sanger blir framført slik de aldri er blitt hørt før under jazzfestivalen i mai.  Foto: Maria Gossé, MARIA GOSSÉ

På forsiden nå