Dama mot Disney

Solid og velspilt om sta britisk barnebokforfatters strid med Walt Disney og veien mot megasuksessen «Mary Poppins».

Disney personlig: Tom Hanks som Walt Disney tar P.L. Travers (Emma Thompson) på guidet tur i Disneyland i forsøk på å få forfatteren bak «Mary Poppins» til å godkjenne hans filmversjon av boka hennes i «Saving Mr.Banks». 

Saken oppdateres.

«Saving Mr. Banks» har et sus av det «gamle» Hollywood og god, gammeldags amerikansk film, som vi sjelden møter på kino nå for tida. Så handler filmen også om en amerikansk filmklassiker etter en klassisk britisk barnebok, nemlig «Mary Poppins». Disneys populære familiemusikal fra 1964 vant hele fem Oscar-priser. Kjennskap til den vil nok løfte opplevelsen av denne.

«Saving Mr. Banks» skildrer den tornefulle veien fra bok til film, som kulturkollisjon mellom Walt Disney og forfatteren P.L. Travers, fornøyelig spilt av Tom Hanks og Emma Thompson. Noe av filmens beholdning er artig illustrasjon av kulturkollisjon mellom erkebritisk forfatter og amerikansk underholdningsindustri, men filmen er også en hyllest til begge motpolene. Den tar dessuten for seg forholdet mellom liv og litteratur hos forfatteren.

Som film legger «Saving Mr. Banks» seg et sted mellom «Finding Neverland» (2004) om forfatteren bak Peter Pan og «Hitchcock» (2012) om arbeidet mot «Psycho». Den står ikke tilbake for noen av dem som film, i fornøyelig bilde av Walt Disneys iherdige forsøk på å få overtalt en sta forfatter til filmversjon av hans døtres favorittbøker.

Regissør John Lee Hancock er en filmskaper som nok en gang viser seg dyktig i tradisjonell, erkeamerikansk film av typen som gjerne kalles «sentimental» i Europa. Han sørget sist for at Sandra Bullock fikk sin Oscar i «The Blind Side» (2009) og gir her Emma Thompson en herlig rolle som krevende forfatter.

Det er likevel ikke det anstrengte forholdet mellom Walt Disney og P.L. Travers som gir filmen dens hjerte og sjel. Ei heller veien mot de klassiske sangene til brødrene Sherman som løftet «Mary Poppins» og løfter denne filmen også. Tilbakeblikkene på forfatterens barndom fungerer dårligst, selv om de fyller en viktig funksjon.

Nei, den store beholdningen til «Saving Mr. Banks» er skildringen av forholdet mellom forfatteren og hennes amerikanske sjåfør i California, eminent spilt av Paul Giamatti. Det vesle dramaet i dramaet, med den minst kjente personen i hele typegalleriet, gir «Saving Mr. Banks» den overraskende klumpen i halsen en film som dette trenger.

På forsiden nå