Årets leseopplevelse

Adresseavisens anmeldere ble utfordret til å plukke ut den ene boka som ga årets mest intense leseropplevelse. Her er svarene:

Saken oppdateres.

TERJE EIDSVÅG:

Karl Ove Knausgård: MIN KAMP 1-3

Det blir ikke det samme å skrive eller lese romaner i Norge etter Knausgårds tidvis ujevne, tidvis svimlende, alltid fascinerende kraftprestasjon.



MORTEN HAUGEN:

Maria Parr: TONJER FRA GLIMMERDALEN

Tonje Glimmerdal er en bok som får den voksne leseren til å ønske at han var barn igjen, med samme fine skiføre, og samme sterke livsmot, empati og handlekraft som Tonje har.



OLE JACOB HOEL:

Richard Yates: REVOLUTIONARY ROAD

Mye godt og nytt i år. Men mye godt og gammelt også. Det du fikk en bitte liten flik av i filmatiseringen, får du i mangfold i denne klassiske amerikanske romanen om omkostningene ved leve livet på tvers av det en tror på.



FARTEIN HORGAR:

Dag Øistein Endsjø: SEX OG RELIGION

En storslått kunnskapsbase til det mystiske og fascinerende forholdet mellom menneskets gudstro og erotiske liv. Dette er kunnskapsformidling på sitt beste.



JOHAN O. JENSEN

Hans Olav Lahlum: HAAKON LIE:. Historien, mytene og mennesket.

Bygger ned mytene, men som også forteller hvor ille det kan gå når i utgangspunktet demokratisinnede mennesker med alle midler vil bekjempe en antatt samfunnsfiende. For alle med interesse for våre nære samtid.



ØRJAN GREIFF JOHNSEN:

Karl Ove Knausgård - MIN KAMP 1:

Ja, den er så bra som alle sier!



LINDA KASPERSEN:

Mads Gilbert og Erik Fosse: ØYNE I GAZA

Gilbert og Fosse har fått Buzz Aldrins problem: hvordan fortelle noen som aldri har vært i verdensrommet hvordan jorda ser ut fra månen? Hvordan fortelle hvordan det føles å holde et krigsskadd barn i armene, til noen som ikke en gang orker tanken på det?



STEIN ROLL:

Tomas Espedal: IMOT KUNSTEN

Ingen i byene, ingen på landet, ikke en gang Karl Ove Knausgård, skriver bedre prosa enn Espedal. Hans roman av året er rett og slett en sjelden oppvisning i nydelig språk og sårvakkert innhold.



MARIA ÅROLILJA RØ:

Anya Ulinich: PETROPOLIS

En russisk-amerikansk fortellerstemme, som tåler sammenlikning med såvel Nabokov som Bulgakov. Stilen veksler mellom surrealisme og skittenrealisme, og av og til begge deler på samme tid. Vel trehundreogsytti sider, uten så mye som én overflødig setning.



VIGDIS MOE SKARSTEIN:

Gro Dahle: HVEM SOM HELST, HVOR SOM HELST

Dypt eksistensielle noveller, om hvem som helst, hvor som helst. Det allmenne er utfordrende framstilt og leseren føler seg berørt. Underfundig, elegant – og ettertenksomt.

På forsiden nå