Bitchy detektivjente

Engel Winge er «Queen of fucking everything» og ligner mer på Bruce Willis enn på Nancy Drew

Ingelin Røssland, som inntil nylig bodde i Trondheim, legger lista høyt når hun lanserer en spenningsserie om ei ung amatørdetektivjente. Det er planlagt en trilogi, i et miljø Røssland kjenner: hjemstedet Tysnes, og lokalavisen hvor hun selv jobbet. Engel Winge byr på en blanding av krimsujett, vanlig jenteliv og en fandenivoldsk attitude som mange jenter ønsker seg mer av. Bokserien har egen hjemmeside: engelwinge.no.

Den dramatiske historien omfatter mord, sex-vold og drapsforsøk idet den uerfarne journalistvikaren Engel avslører en bygdekapitalist og en korrupt ordfører som driver i trafficing og gjør stygge ting med russiske kvinner. Krimintrigen er likevel ikke det beste ved boka, til det er skurkene for stereotype: lubne middelaldrende menn med makt og penger.

Det viktigste er Engel som hovedperson. Hun er den rampete kusina som alle vil være av og til. Hun er idealbildet av selvsikker, skeptisk 17-åring som vet alt best. Hun depper, forvirres, får sparken i avisen, krangler med alle, og er kynisk, kritisk og i tvil om mye. Men når det gjelder er hun ei ekte moderne heltinne, med utrolig vurderingsevne og respektløs gjennomføringskraft.

Engels familie består mest av fravær: far er diplomat i Tokyo (og homse), mor døde i kreft for kort tid siden, og mormor røyker hasj og er opptatt av elskeren sin, en ung litauisk kunstner. I tillegg møter vi noen venninner, og en (trøndersk!) lensmannsbetjent som det kan bli noe mer med. Bakgrunnsinformasjon og bimotiv om familieforholdene er overutviklet i forhold til det trengs for denne ene bokas skyld, men dette kan unnskyldes med at forfatteren skal bygge opp en karakter for flere bøker framover.

Det kan føles irriterende at alle jentedetektivbøker må sammenlignes med Nancy Drew, men det er en sammenligning som får fram essensen i begge seriene: Nancy er en diskret og dannet mesterhjerne fra småbyborgerskapet, Engel Winge den rake motsetningen: hun er girlpower og opprørsk bygdebyskildring med utferdstrang og sex and drugs and rock{rsquo}n roll, og det endelige beviset på at ekte norske bygdejenter har baller.