Smått genialt, unikt og veldig  spennende

En billedroman om de levende bildenes magi.

Først tror du det er ei bok, ei tjukk bok. Så tror du at det er en tegneserie i bokformat. Deretter tenker du at det kan ligne på ei tegnet dreiebok for en film. Men jo mer du leser seg du at er ei bok, og bare kunne ha vært fortalt som roman - selv om de mange sort-hvitt-tegningene gjør at boka samtidig oppleves som en filmfortelling. Og det er nettopp film-fortelling det er: Gjennom historien om den foreldreløse Hugo, som lever i de skjulte rommene bak veggene i en parisisk jernbanestasjon anno 1931, formidles en genialt fortalt fascinasjon for den første generasjonen levende bilder: i særlig grad Méliès' «En reise til månen» (1902).

Hugo er 12 år. Han lever alene, og forsøker å skjøtte den døde onkelens jobb som stasjonens klokkepasser. Han blir kjent med en gammel mann som har et leketøysbod, og med hans datter. Leketøyshandleren viser seg å være filmskaperen Georges Méliès, som har trukket seg tilbake og lever anonymt. I tillegg til filmen spiller automatonen en viktig rolle: Mekaniske roboter som kunne programmeres til å tegne og skrive. Dette er en så forbløffende oppfinnelse at man må sjekke leksika for å få bekreftet at de virkelig fantes.

Teksten veksler mellom dialog og tankereferat, og understreker på den måten at den ikke kunne vært noe annet enn bok. Også tidspunktet 1931 er valgt med omhu. Filmmediet er fremdeles ungt, men gammelt nok til at dets pionerer kan ha blitt glemt. Dette er både en medrivende fortelling med mange cliffhangere, det er en gripende fortelling med mange hjelpende tilfeldigheter og sentimentale virkemidler. Og mest er det en fortelling om kunstens og vitenskapens historie. Det er en bok som folder ut et tidsbilde fra dengang filmmediet og finmekanikken befant seg i skjæringspunktet mellom romantikk, alkymi, ingeniørkunst og drømmefabrikkens naive begynnelse.

Det er en slik stor fortelling som alle drømmer om å lese, og som man blir ytterligere begeistret av å oppdage at inneholder en sann historie. Anbefales for de aller fleste!