Mørkets legende

Sanselig og styggvakkert i foranderlig fortellerstil om det tragiske livet til kunstneren Valerie Solanas, som blant mye annet skjøt Andy Warhol.

Forfatteren, som med denne rystende og rause romanen vant Nordisk Råds Litteraturpris 2007, har diktet seg inn i kunstneren og ekstremfeministen Valerie Solanas (1936-88) sinn på et magert dokumentarisk grunnlag. Undertittelen på boken er et «tillegg til seksualteorien», basert på det anarkistiske manifestet SCUM (Society for Cutting Up Men), et rasende oppgjør med mannssamfunnet, som gjorde Solanas til en hotshot, som fikk innpass, en kort stund, i Andy Warhols kunstnerkollektiv The Factory på slutten av 60-tallet.

Fortellerstilen er flimrende, uten direkte kronologisk fremdrift; likevel barndom med seksuelle overgrep av faren, hjemløs som 15 åring, prostitusjon og narkotikamisbruk til hun som lynende intelligent doktorgradstudent i psykologi bryter opp og flytter til New York og Chelsea Hotel. Til hun dør syk og nedbrutt på et fattighospits i San Francisco 52 år gammel. Herostratisk berømt for å ha prøvd å ta livet av Andy Warhol (han lå i koma i flere måneder), angivelig i amfetaminrus og med et desperat ønske om å få tilbake den eneste versjonen av skuespillet sitt «Up Your Ass», som popkunstneren ikke ville gi i fra seg. Et levnetsløp med kreativ destruksjon og ekstensielt klarsyn; kompositorisk er romanen tipp topp og så nære det gyldne snitt!

Rytmenyansen i språket er komplett; stakkato som en hakkespett, målrettet som en rakett, rasende som en suffragette, stinkende som et brukt klosett, duftende som en rosebukett, poetisk som en ballett, svingende som en klarinett og dampende som en sigarett.

Men Stridsberg sprenger ikke rammer, som enkelte svenske kritikere har hevdet.

For ti år siden vant danske Dorrit Willumsen Nordisk Råds Litteraturpris med romanen «Bang», om den homofilt utsvevende og skandaleombruste danske dikteren Herman Bang (1857-1912), en roman som fikk mye pepper for at forfatteren tillot seg å bruke en skjønnlitterær teknikk som gikk ut på skildre Bangs liv diktet innenfra. Det er snedig å oppsummere noen av de samme tangeringspunktene i Bangs og Solanas liv; tragisk barndom, ungdommens forelskelser i menn og kvinner, bohemlivet, triumfer og skandaler, håp og nederlag og elendig økonomi. Bang skjøt ingen.

Men Sara Stridsberg har skutt gullfuglen; helt klart en av årets store leseopplevelser! Nydelig oversatt av poeten Monica Aasprong.