Mordkommisjonen

Snedig og tidvis spennende intrige, men du verden for et slapt språk.

Svenskene Buthler & Öhrlund debuterer med en krim som på en slett ikke ueffen måte blander klassisk hevntørst med moderne datakriminalitet.

Flere mennesker over hele verden betaler 50 000 dollar for å få utført et drap på en person de ønsker av dage. Til gjengjeld må de forplikte seg til selv å ta livet av en annen person. Politiet i flere land står således maktesløse overfor en drapsbølge der ofrene tilsynelatende drepes tilfeldig, og hvor det ikke er lett å få øye på motivene for drapene.

Fantasifullt? Absolutt. Troverdig? Tja. Som leser stiller man seg lett tvilende til hvordan det ville ha gått hvis en gjeng glade amatører skulle startet en globalisert drapsbølge av det omfang vi her ser. Det er, for å si det forsiktig, mye som kan gå skeis underveis. Men som krimlitteratur fungerer det for så vidt. Intrigen er snedig nok skrudd sammen, og spenningsnivået slett ikke dårlig - flere av bokas sidehistorier er det absolutt driv over. Menneskene i romanen har forskjellige beveggrunner for sine handlinger; vi møter en mor som vil se datterens voldtektsmann død og begravet, en framgangsrik finsk toppleder får hele sin framtid satt på spill av en ansatt som truer ham med å avsløre hemmeligheter som definitivt ikke tåler dagens lys.

Forfatterne unngår de verste politiklisjeene, de fleste etterforskerne er forholdsvis uthvilte, stabile og verken koffein- eller alkoholinntaket er faretruende høyt. Verre er det med skurkene - her gir forfatterne oss skildringer vi litt for ofte har lest før; dop, sadisme og seksuelle perversjoner. Bokas største svakhet ligger i språkføringen, dialogene halter litt og språket er generelt ganske fattig og med utstrakt bruk av utslitte bilder. Mennene er som villdyr, Sverige viser seg i sin vakreste drakt, oktoberregnet faller tungt over et grått St. Petersburg og så videre. Innsigelser til tross, her er det tilstrekkelig med fart og spenning til at boka som helhet lander på litt over middels.