Anbefales!

En gripende roman om angst, smerte og glemsel.

Louis Hogganvik ble tatt til fange av det tyske sikkerhetspolitiet i sitt hjem 10. januar 1945. 19. januar var han død, Louis hadde tatt sitt eget liv på cella. «I ren desperasjon spiste han det ene hjørnet av madrassen. Bitene ble stappet så langt ned i halsen at han ble kvalt». Hva er det som skjer med et menneske på ni dager som gjør at det ikke kan leve lenger? Hva er det som skjer i Louis, hva er det som foregår i Statsarkivet i Kristiansand?

Gaute Heivoll ble interessert i Louis Hogganviks skjebne etter at han leste om redslene som pågikk under andre verdenskrig i det som kalles Arkivet i Kristiansand. Statsarkivet var Gestapos hovedkvarter på Sørlandet fra 1942-1945. Heivoll klarte ikke å glemme Louis. Det var to menn som døde av torturen på Arkivet, Pål Eiken og Louis Hogganvik. Pål Eiken var litt hyllet som folkehelt og martyr under og etter krigen. Hogganvik hadde ikke fått noe som helst. Heivoll har derfor rekonstruert hendelsene fra den natten Louis ble arrestert og fram til den dagen kona Theodora fikk beskjeden om at han var død. Heivoll skriver tre historier, fortellingen om Louis i fangenskap, fortellingen om Theodoras angst og lengsel, og fortellingen om sin egen skriveprosess. For dette er en roman. Fortellingene er basert på historiske kilder, men Heivoll gjenforteller disse og formidler historiene i romanform.

Det er en sterk fortelling. Heivoll skriver om sine egne utfordringer med å skrive Louis Hogganviks historie, om vanskelighetene han hadde med å gå inn i denne tematikken. Og det er et tungt materiale, et voldsomt innhold. Men Gaute Heivoll overvinner kildene og redselen, og leverer en glimrende roman om tap, angst, tortur, skam, død og umuligheten av å leve videre. Heivoll vever Hogganviks historie sammen med sin egen, med sitt eget barns liv. Louis og Theodoras historie er deres egen private, men Heivoll gjør denne generell og aktuell. Himmelarkivet er ikke bare en beretning om andre verdenskrig, men også en fortelling som involverer leserens etiske ståsted. Uretten tåles ikke, den rammer oss selv gjennom vår neste.