Direkte og lavmælt

Det første møtet med seksualiteten er ikke nødvendigvis «pent».

Denne boka ble en «sak» i Dagbladet i forrige uke, pga. dens oppsiktsvekkende skildringer av ung seksualitet. Jeg er ikke imponert over oppstyret. Hva er saken? Det er ingen nyhet at små gutter er nysgjerrige på sex, og heller ikke at Belsvik kan skrive direkte og følsomt om ung seksualitet. Hovedpersonen Jolver og vennen Bob blir introdusert for pornoblad, diskret onani og naken nærkontakt med klassevenninna Eline, alt sammen i regi av Bobs litt eldre fetter. Det sies ikke noe om alder, men vi aner ca. 9-11 år. Jolver stjeler penger fra mor for å kjøpe et smykke, med det skal han betale for å få se ei eldre jente naken. Det meste av den korte boka foregår i tankene til Jolver, om ensomhet, skamfølelsen han tidligere har lært å knytte til nakenhet, om hva som er godt, rett og tillatt, sprangene i modenhetsmodus og den uferdige drømmen om å komme sammen med «den fine jenta».

At boka speiler gutters tanker og erfaringer mer enn jenters, er en realitet, og jeg tror mange gutter og menn har vært gjennom lignende faser. Den som ikke opplever boka som troverdig, står fritt til å legge den bort. Ingen må få bruke denne boka for å bevise hvordan barn er, bør være, eller ikke bør være. Men hvis vi er flere som opplever den som god litteratur, så har boka gjort det en bok skal gjøre. Og hvis noe barn føler seg mindre ensomme med sine følelser og tanker etter å ha lest den, så kan den ha hatt en god funksjon i tillegg.

Svakheten ved boka er Eline. Hun er uten selvstendig motivasjon eller karakter, men fyller alle de rollene som trengs for Jolvers utvikling, ho som kler seg naken, ho han kan leke med som naivt barn, og ei han kan snakke fortrolig med, som en gryende ungdom. Dette er en lavmælt bok som ikke egner seg for den polariserte fokusering som Dagbladet legger opp til, med ord som «hore-rolle» og hvor hypotetisk homoerotikk blir noe farlig. De fineste, tryggeste scenene i boka er ikke knyttet til seksualiteten, men til vennskap, fortrolighet og respekt på andre plan. Det viktigste Jolver gjennomgår i løpet av boka er heller ikke de halvgjorte sex-scenene, men hans økende følelse av individualitet, mamma, som har vært den store kloke normsenderen i hans liv, «vet» ikke lenger hva han tenker, og forholder seg til ham som til en som må gjøre sine egne beslutninger. Midt oppe i seksualiteten som pirrer og skammen over pengene han stjal er Jolver i ferd med å forlate tiden som «redd liten gut» og bli en annen, bli seg selv.