Slett ikke helsvart

Krimdebut litt over gjennomsnittet. Forfatteren bruker litt tid på å komme i gang, men viser en stigende spenningskurve.

Det er selvsagt morsomt å ønske krimdebutanter fra Trøndelag velkommen, i dette tilfellet Gunn M. Roll fra Trondheim, som har skrevet en fortelling der handlingen er lagt til Oslo. Noen gruoppvekkende drap finner sted, en iskald seriemorder synes å gå fritt omkring, politiet står i stampe og saken viser seg å ha forgreininger til en kynisk pornobransje samt til religiøs fanatisme, i dette tilfellet Jehovas Vitner.

Når det gjelder personskildringene, er disse på det jevne, og hever seg sjelden over krimsjangerens ofte standardiserte typetegninger; pornoaktørene er åleglatte og brutale, politiet som seg hør og bør overarbeidet og så videre. Og forfatterens fremstilling av de forskjellige miljøene og personene blir i overkant ensidig; mer karikert enn troverdig. Den mest markante skikkelsen er Karl Fredrik Monsen, en til forandring nokså lykkelig gift politimann, pasjonert vinkjenner og fan av Maigret - en mann vi gjerne stifter bekjentskap med igjen. Det samme kan vi si om hans kollega Sigrid Douglas, engasjert og kløktig, med forkjærlighet for hunder - og konstant dårlig samvittighet for ektemannen hun knapt ser noe til.

Spenningsnivået er noe ujevnt. Roll vier etter denne anmelders oppfatning vel mye plass til den rutinemessige etterforskningen, en synd hun på ingen måte er alene om blant krimforfattere. Hun bruker litt for lang tid på å få fart på handlingen, men etter hvert blir det relativt fin flyt, og hun veksler mellom forskjellige tidsplan, hvilket gir fortellingen dynamikk.

Språket er enkelt og greit, det fungerer innenfor sjangeren, men Roll har foreløpig ikke penn god nok til å gi stoffet det lille ekstra som ville gitt en sterkere tilstedeværelse, dypere persontegninger og mer levende miljøskildringer. På den annen side viser hun engasjement og fortellerglede. Vi står overfor en debutant, og til et svennestykke å være er «Svart» godkjent - romanen er ganske underholdende, tidvis spennende og viser en forfatter som har potensial til å utvikle seg videre.