En James Bond fra Byneset

Vellykket og velskrevet politisk thriller med en lokal eventyrhelt som avslører skitne triks i Irak-krigen.

Forfatteren har med sin tredje spenningsroman om den trondhjemske etterretningsagenten Tom Falck lagt et gullegg som kun behøver en engelsk oversettelse for å ruges fullstendig ut. Det tror jeg vil skje; med tung research rundt Irak-krigen i bunn og Norges hemmelige deltagelse der med elitesoldater fra Forsvarets Spesialkommando på topp, har Braa skapt en politisk thriller som bør vekke oppsikt, også utover landets grenser.

For romanen er også en fakkel over mørklagt, politisk grums som bør by opp til debatt. Boken gir, i tillegg til underholdningsverdien, leseren utmerket innsikt i en krig som aldri skulle vært startet og som ingen tør å avslutte.

Barndomskompisen, elitesoldaten Sigurd Jenssen, blir drept under mystiske omstendigheter i et oppdrag i Irak, der alle tror han er i Afghanistan. Han fikk snusen i papirer som kunne avsløre en høytstående, norsk forræder (Arne Treholt blir smågutt til sammenligning) med forgreininger inn i amerikansk etterretning - som er villige til å drepe 6000 sivile landsbyboere for å skjule noe de kaller «pakken» i et hulekompleks i nærheten av Saddam Husseins fødeby.

Historien er svært spennende, ikke minst fordi fortellergrepet gir en kapittelvis nedtelling mot denne dagen da massakren skal skje. Selv om hovedpersonen Tom Falck er eventyraktig som en James Bond, er han likevel på forunderlig vis troverdig i sitt engasjement for å hindre at et kynisk komplott skal lykkes. De mange bipersonene er mer enn bare figurer, det er mer dybde i menneskeskildringene enn i tidligere bøker, ikke minst fordi Braa har smeltet sammen private (familie og venner) og kriminelle forløp til en kompleks handling. Og norsk forsvarspolitikk sin såkalte uskyldige rolle som humanitær fredsmekler avgir bare en ekkel smak gjennom Braa sine provokasjoner - ikke minst ved å belyse Raufoss ammunisjonsfabrikks salg av høyteknologisk ammunisjon til Saddam under FN-blokaden.

Men det er mer og kraftigere politisk sprengstoff i denne imponerende romanen, som ikke skal avsløres her. Språket er klisjefritt og selvbevisst myndig. Dialogene er glassklare. Jeg tror Braa vet nå hva han kan oppnå - både lokal og internasjonal suksess!