Dovent i sola

Det starter hektisk og lesevennlig, men dette Annika Bengtzon-eventyret ender i det søvndyssende.

Liza Marklund er ikke verdens mest elegante stilist, men hun skriver med temperament og energi, og bøkene hennes hekter som oftest leserne fast. Forskjellen mellom de gode og de mindre gode er at i de gode holder kvaliteten helt til mål - mens de mindre gode sprekker på oppløpssiden.

Marklunds bøker om avisreporter Annika Bengtzon har utviklet seg til en spesiell serie, for det er ikke bare Bengtzon selv og hennes nærmeste krets som går igjen fra bok til bok. Denne starter omtrent i samme sekund som den forrige, «Livstid», sluttet. Hennes forrige sak er slett ikke avsluttet, men fletter seg mer eller mindre naturlig inn i hennes nye oppdrag som går på rike svenskers gjøren og laden på den spanske solkysten med utgangspunkt i et brutalt drap på en svensk familie.

Annika Bengtzon har som alltid problemer så det forslår på hjemmebane, men i denne boka skjer det meste borte. Nærmere bestemt på solkysten og helt på slutten av boka i Marokko.

Handlingen og beskrivelsen av miljøet i det svenske Spania er levende og sikkert treffende, selv om det er mest åpne dører hun slår inn i sine raljeringer over sydenflyktningene.

Marklund er også temmelig forutsigelig i sin raljering over medieutviklingen, og de stadige omprioriteringene i tabloidavisen der Bengtzon er stjernejournalist og enfant terrible.

Hovedpersonen Annika Bengtzon er sammensatt og vanskelig å bli klok på - men lett å bli engasjert i. Hun er nøkkelen til Marklunds popularitet. De andre personene i bøkene er endimensjonale, og når tråden i Annikas privatliv blir «lagt ned» for denne gang sånn midtveis og resten av handlingen bryter sammen mot slutten, er det ikke mye igjen som engasjerer i boka. I en forsøksvis klimaksscene på en hasjfarm i Marokko. Det som finnes av action er utenpåklistret og selve spenningsintrigen mistet vi nysgjerrigheten på 1oo sider tidligere. Neste gang Marklund er på ferie i et eksotisk land foreslår vi at hun tar helt fri, og så legger handlingen til neste roman på Stureplan eller der omkring.