En realistisk målestokk

Dette er nordmenns hverdag, så langt unna kjendispressens rampelys sm det er mulig å komme

Med utgangspunkt i Bjørnstjerne Bjørnsons strofe «Jeg velger meg april», har Andreas Lunnan - selv et aprilbarn - samlet inn tekster fra såkalt vanlige mennesker. Her fortelles det om drømmer og frustrasjoner og minner fra gamle dager, om gode dager, glede ved naturen, glede ved familien, glede ved å være til, glede ved å ha en kjæreste, en tro, en jobb som gir utfordringer, kort sagt et liv som gir mening. Helt til slutt har redaktøren med den elegante pennen heldigvis fått plass til to bidrag som gjør seg best i anonymisert form. Det ene er en sterk rapport fra en ung jente som har bestemt seg for å vinne over anoreksien; det andre omhandler et ekteskapelig liv som er inne i en mildt sagt vondt fase, skrevet med en slik finesse og med så hudløs ærlighet, at smerten ved å være den sårede part virkelig lar seg lese av de få boksidene.

Med disse to bidragene til å avrunde en fin bok om hverdagsmennesket, sikrer Lunnan at boken ikke bare er en motkraft til kjendiseriet, men også en sann bok.

Ellers merker vi oss at hva det moderne mennesket tar som en selvfølge, stadig er fenomener verdt å grunne over for den som ennå har andre tider i frisk erindring. Som Ranveig Johansen der hun står foran vaskemaskinen og tenker at «det er jo egentlig ikke noe arbeid å vaske klær i våre dager; du putter tøyet i en beholder, fyller litt vaskepulver i en liten skuff og trykker på en knapp, og vips . . .»

Nei, er det vel det, når en bare tenker etter?

I den andre enden av skalaen har vi Halvdan Tomin Breilis beretning om katten som han har. Halvdan er ni år og forelsket. Og han skal bli forfatter når han blir stor, og allerede nå ordlegger seg som en.

Men særlig sans har jeg for Osvald Hindenes' hverdagsbetraktning fra Etiopia, om hans nabo der, Martha, og det daglige arbeidet hun legger ned for at den lille familien hennes skal ha et noenlunde menneskeverdig liv.

Det hjelper å ha en realistisk målestokk å måle sin egen hverdag opp mot, dersom den iblant ikke fremstår helt som ønsket.