Forfatteren som ville for mye

Den overordnende spenningsintrigen blir for utvannet, men bak den byr romanen på relevans, humor, spenning og småintriger en tv-serie verdig.

Mjåset har skrevet fine novellesamlinger tidligere. Nå drar han til på det helt store lerretet, tegner mikrosamfunnet Hitra i alle dets fascinerende fasetter, med både en outsiders skjeve blikk og en lokalkjents detaljkunnskap.

Handlingen starter med et drap forkledd som en ulykke, «Gammeldoktoren» er drept i det som fremstår som en trafikkulykke, og handlingen videre bukter seg frem mot en løsning på kriminalmysteriet.

Men denne kriminalromanen er ikke er vignettert kriminalroman men «roman», og det er nok fordi noe annet ville gitt et litt feil signal. Forfatteren har brynt seg på den brede folkelige fortellingen fra et bygdesamfunn - og den samlende intrigen er mer et rammeverk for bokas virkelige styrker.

Kriminalintrigen er løs og innviklet og det er vanskelig å bli ordentlig engasjert etter hvert som de forskjellige mistenkte blir lansert. Det er store intriger innen oppdrettsnæringen, det er juks med pasientjournaler og trygdesnyting, det er utroskap i fortid og nåtid, familiehemmeligheter, narkotikaomsetning, hverdagsrasisme - og det er hovedpersonen, assistentlege Mads Helmers egen mørke forhistorie: Han bærer på skylden over at en ti år gammel jente omkom under en operasjon han utførte på fastlandet.

Det er mange spennende tråder Mjåset trekker opp, men han er ikke rutinert nok til å samle dem alle på en troverdig måte. Kanskje var det ikke så mange grep som skulle til, enda grundigere redaktørarbeid hadde nok utrettet mye.

Og i det små fungerer Mjåset ypperlig, «Legen som visste for mye» er et mylder av ingredienser og har mange avsluttede småhistorier fra den folkelige puben, pizzakvelder på kafeen, bowlingturneringer, en femme fatale fra byen, intriger rundt et multietnisk kjærlighetsforhold, småluring med ambulansekjøring osv. Det er underholdende, men ikke bare det: Med upretensiøse, men talende eksempler gir Mjåset leserne innsikt i rammevilkårene i en kystkommune i begynnelsen av det 21. århundre.

Det en tenker mens en leser den tykke, om enn litterært sett litt tynne, boka er at den er et flott grunnlag for en tv-serie. Som «Skjærgårdsdoktoren», eller kanskje enda mer lik britiske «Doc Martin». Cornwall-legen bærer på hemmeligheten som ødela kirurgkarrieren, Mads Helmer har sin epilepsi. Doc Martin sliter med at han ikke skjønner hvordan alt alltid har vært ordnet i den lille landsbyen, Helmer ditto. Og kanskje bærer Mads Helmer også på en tv-serie. Jeg ser slett ikke bort fra det.