Strålende mannlig midtlivskrise

Bush er i ferd med å bli president og 55-årige Frank har fått kreft. En utsøkt, massiv amerikansk roman om livet som traumatisk høsttakkefest.

Richard Fords romanserie om Frank Bascombe er i ferd med å bli noe av det mest bemerkelsesverdige i nyere amerikansk litteratur. Fra lenge å ha vært kjent som en av de mest kresne novellistene innen amerikansk hverdagsrealisme, er 64-årige Ford nå en av de mest ruvende representantene for «den store amerikanske romanen».

«Hvor landet ligger» er en fortsettelse av soga om Frank Bascombe, hovedperson i «Uavhengighetsdagen»(på norsk i 1996) og «Sportsjournalisten» (1995). Av disse har boka klart mest til felles med den siste. Den tidligere sportsjournalisten og novelleforfatteren har blitt 55, han er fortsatt eiendomsmegler, hans andre kone har forlatt ham, og han har fått prostatakreft.

Handlingen i «Hvor landet ligger» utspiller seg høsten 2000, i det George W. Bush er i ferd med å innkassere en tvilsom valgseier. De 592 sidene utspiller seg i løpet av noen dager rundt den tradisjonelle amerikanske høsttakkefesten, beslektet med hvordan «Uavhengighetsdagen» utspilte seg rundt 4. juli.

Selv om Ford skriver lettfattelig, skarp prosa, kan «Hvor landet ligger» karakteriseres som hans «Ulysses», i den forstand at han litterært går i dybden på tankene og handlingene til en mann i ferd med å gå opp i liminga mellom jobb, familie og sykdom.

Det er de små hverdagslige dramaene mellom mennesker som er Fords spesialitet. «Verden er et mer interessant og mindre dramatisk sted en forfattere skal ha det til», skrev han i «Sportsjournalisten», og denne boka lever med et par unntak godt opp til det. Det viktigste er alt som ikke skjer. Det store unntaket er en scene med en rev, som er noe av det mest spektakulære Ford har skrevet.

Jeg har tidligere beskrevet Ford som en erkeamerikansk parallell til Dag Solstad, og scenen med reven er det nærmeste Ford har vært en sykle-på-vannet-scene. En amerikansk og mer realistisk sådan, selvfølgelig. Som tittelen antyder kan «Hvor landet ligger» også leses som en politisk roman, finurlig i spennet mellom en Bush-hatende forteller og skildring av et miljø med velstående, forretningsmessige republikanere.

Til tross for suksess i jobben, er 55-årige Frank en amerikansk anti-helt. Han sliter i forholdet til sine barn, til sine kvinner og kreftdiagnosen får ham til å sette livet i perspektiv: «Med tanke på hvordan jeg levde livet mitt - stående på sidelinjen mens jeg ventet på det ekstra taktslaget - innså jeg at jeg kunne dø, og at ingen ville huske meg for noe».

Som forfatter har Ford blitt stadig skarpere, mer nådeløs i stilen i sin beretning om Frank. Anrettet over nesten 600 sider gir det et mektig, massivt dypdykk i amerikansk middelklasse på et tidspunkt hvor boligbobla med vår hovedpersons hjelp er i ferd med å blåses opp. «Hvor landet ligger» er en roman det tar tid både å komme inn i og ut av, men som skildring av mannlig midtlivskrise som en høsttakkefest med bismak, er dette en av årets største og beste romaner på norsk, godt oversatt av Christian Rugstad.