Klok protest

Underholdende og ransakende om menneskers liv og følelser.

For første gang etter at hun fikk nobelprisen i litteratur i 2007 er Doris Lessing igjen oversatt til norsk. Novellesamlingen «Bestemødrene», som kom ut på engelsk i 2003, består av fire noveller som grovt sagt kan sies å representere et snitt både når det gjelder tema, motiv og stil i Doris Lessings forfatterskap. Som så mange ganger før utforsker hun det sammensatte i det å være menneske. Det feministiske perspektivet er skarpt, slik det har vært det helt siden «Den gylne notatbok» fascinerte en hel verden på 70-tallet. Samfunn og kulturer som bryter sammen - slik hun har beskrevet i flere bøker er også tema her. Og selvfølgelig forholdet mellom kjønnene.

Først og fremst kjenner vi igjen det drivet i fortellingene, som gjør at det er vanskelig å legge fra seg boka, fordi vi er spente på slutten av historien. For hvordan skal hun la hovedpersonene i tittelnovellen komme ut av en situasjon der to mødre forelsker seg i hverandres unge sønner og dette beskrives som deres livs kjærlighet - helt fram til de blir bestemødre? Det er en novelle om forholdet mellom mødre og sønner og mellom venninner. Begge typer forhold overskygger her forholdet i ekteskapet. Der er kvinnene sterke og mennene svake. Jeg vil ikke røpe hvordan det ender, men dette er en burlesk historie om det skandaløse.

Bestemødrenes galskap og selvtillit kan både leses som en hyllest og en ironi over en generasjon kvinners opplevelse av udødelighet og å være hevet over alle normer - og menn. Det handler om kvinnemakt og manipulering, men også om å fanges i eget nett av intriger. Også novellen hvor en mørkhudet kvinne får barn med en hvit middelklassegutt handler om dobbeltheten i tilværelsen, hvor det å oppnå noe alltid har en minusside. Også denne novellen er en del av forfatterens radikale protest mot klasse- og raseskiller og utøvelse av makt.

Størst vemod inneholder den siste novellen som handler om en soldat fra siste verdenskrig. En forelskelse som oppstår mellom to som møtes tilfeldig i fire dager blir for den ene livets store kjærlighet. Her dreier det seg også om det doble i tilværelsen, hvor nesten refererende beskrivelser av hendinger under krigen kobles med opplevelser av lidenskap, vemod og lengsel. Det handler om krig og om hvordan sterke følelser styrer livene våre.

Doris Lessings drivende fortellinger er fulle både av klokskap og en sunn protest.

§
Vis debatt