Skurk og purk

Grundig dokumentar om livet som kjeltring og offer.

Med undertittelen «Dokumentar fra en lukket underverden» har journalist Thomas Ergo gjort et konstaterende dypdykk i et kriminelt miljø på Jæren som strekker seg over en tiårsperiode fra 1993 til 2003.

Boken er basert på intervjuer med kjeltringer, politi og de som ble overfalt. Det skulle vise seg at drap, narkosmugling, bankran, vold, prostitusjon, tysting og torpedovirksomhet hadde utspring i det samme kriminelle nettverket med base rundt Stavanger og Sandnes.

Opprullingen startet tilfeldig med et pappskalleran hjemme hos den rike entreprenøren Trygve Stangeland, og under letingen av ransvåpnene fant politiet, også tilfeldig, liket av 20-årige Tina Jørgensen i en kum utenfor Bore kirke. Etterforskningen bærer i årene som kommer rik frukt, nærmere 40 kjeltringer blir til slutt straffet. Og det er vel en slags konklusjon en sitter igjen med etter endt lesning, at forbrytelser ikke lønner seg på sikt. Eller sagt på en annen måte; i det kriminelle sinn er det mye intellektuelt svinn. Nesten alle revestrekene og bjørnetjenestene er utført under rus; og de fleste gjør en eller annen desperat og amatørmessig feil som blir som visittkort å regne.

Det som gjør boken verd å lese, er forfatterens innlemmelse av offerets status og helse etter en forbrytelse. Saken om banksjefen som, på sin siste dag på jobben, får rettet hagla mot hodet, er rystende god journalistikk. Men minst en uke med bare vann og tørt brød for de ansvarlige for bokens design og layout; rett og slett kriminelt dårlig utført!