Den forblindede terror

Du har sannsynligvis aldri tidligere lest noe så opplysende og ulidelig spennende om veien frem mot massedrapet i New York i 2001.

Forfatteren og journalisten Lawrence Wrights «Looming Towers» er et mesterstykke av en bok, hyllet med Pulitzerprisen i fjor, og drevet frem med en kombinasjon av dyp kunnskap og en sterk sans for enkeltmenneskene bak dette store dramaet. Selv om dette er historien om Al-Qaida, blir det i forfatterens gjennomløpende fortellergrep like mye en historie om individer og hvordan deres skjebne veves inn i hverandre. Ikke minst her merker man den rutinerte teater- og filmmanusforfatteren Wright.

Da Muhammed Atta og hans medsammensvorne styrtet to passasjerfly inn i World Trade Center, virkeliggjorde lederne i Al-Qaida-nettverket et av sine fremste mål: Man rammet fienden i selve hjertet, sentrum av det hatede New York.

Men det startet allerede i 1948 da den 42 år gamle islamistiske skribenten Sayyid Qutb dro til USA for å etterutdanne seg. Selv den uskyldige, bibeltro småbyen han kom til, fant han avskyelig dekadent og moralsk forfalt. Senere skrev han boken «Milepæler» som ennå danner grunnlaget for de fleste sjatteringer av den militante muslimske bevegelse mot jøder og korsfarere, som det heter. Slik sett var han sannspådd like før han ble hengt av Egypts leder, Nasser, i 1966: «Boken m

Leder- og lederemnene var mange innen den forblindede bevegelse av hat og terror som fulgte, men - det må vi ikke glemme - først og fremst rettet mot Israels dominerende rolle og den massive amerikanske interveneringen i mange arabiske land.

Al-Qaida ble den viktigste og mest slagkraftige. Den ville ikke ha eksistert uten milliardærsønnen, saudieren Osama bin Laden. Han startet organisasjonen i 1988 og ble dens pengekasse, som Wright skriver. Men det var og er, egypteren Ayman Al-Zawari, legen med 40 års erfaring i terrorisme, som ble den ideologiske føreren, en sterkt religiøs, forherdet og besluttsom mann som allerede i tenårene grunnla en celle med sikte på å styrte den egyptiske regjeringen. (Og tro nå ikke et sekund at dette handler om sosialt opprør. Også i den sammenheng holder de Koran-tro islamistene seg til Muhammeds ord: «- Vi har skapt dere, klasse over klasse».)

Rundt disse fletter Wright et fascinerende persongalleri og statisteri bygd på fem hundre intervjuer og et langvarig opphold i bin Ladens egen hjemby, Jeddah.

Men kunne ikke Al-Qaida vært stoppet? Jo, for mange var på sporet, men ble ikke helt ut trodd. Hovedpersonen på den siden er John O'Neill, spesialagent og leder for den nasjonale sikkerhetsavdelingen ved FBIs New York-kontor. Han sluttet i frustrasjon og ble sikkerhetssjef ved World Trade Center noen dager før angrepet. O'Neill var blant de ca. 3000 drepte.

Men Al-Zawari, den iskalde, hensynsløse hjernen bak blodbadet, han lever sannsynligvis et sted der ute. . .