Mak sitt mesterverk

Fantastisk historiefortelling som forener frekk saklighet med reisereportasjens luftige vingeslag.

Saken oppdateres.

Denne mursteinen (like tykk som en reell rødbrun murstein - fem centimeter - jeg har målt) av ei 778 siders historiebok starter med verdensutstillingen i Paris i 1900 og toner ut med massakren i Srebrenica i 1995, der Mak ikke levner sine landsmenn, nederlenderne, noen ære i hele tatt som unnfalne FN-observatører til serbiske voldtekter og massedrap på muslimer.

Det er blitt en grusom bok fordi historien er det, spennende som en thriller og usedvanlig vis og innsiktsfull. Nesten umulig å falle i søvn til. Med dette innholdet plassert mellom ørestolene, skal det heller ikke finnes mangler på ideer til sjekketriks.

Mak er togentusiast, og det er noe av bokens deilige, diskré drivkraft. Mak reiste i et helt år over hele Europa mens han leste, gjorde research og intervjuer. Menneskene han treffer underveis får fortelle sine historier ferdig, her er mikro og makro, godt og blandet.

Kapitlene er delt inn etter suksessive tidsepoker og forfatterens reiseruter (med kart!) - og Mak fletter inn personlige opplevelser og refleksjoner fra 1999 med historiens fakta - fra Auschwitz i 1942 f.eks. Dette grepet fungerer utmerket og er sikkert en av årsakene til at boken er blitt en bestselger og oversatt til 11 språk.

Mak bruker over to tredjedeler av boken på Europa fram til 1945, kanskje for å illustrere at det var mer dramatikk i den første halvdelen av århundret, uten at den siste halvdelen blir mindre spennende av den grunn. Det er en hard nøtteknekking å resymere et slikt mangslungent verk, men jeg kan garantere en eventyrlig reise gjennom det 20. århundret.

 
 
På forsiden nå