Skrønemaker pipelort

Ujevne, selvbiografiske fortellinger fra en amerikansk standupkomikers oppvekst.

Fordi en har kruttet i kjeften er det ingen garanti for at det holder seg tørt på veien til papiret. David Sedaris har blitt svær i Amerika ved å harselere på scene og tv over sin oppvekst i en dysfunksjonell familie.

Ifølge anbefalingene og advarslene på coveret så er det stor fare for at leseren kan komme til å le på seg fysiske plager. Le til du lekker, liksom. Men etter endt lesning vil jeg moderere opplevelsen til noen spede tihi, enn massive ha-ha. Sedaris er i perioder en underholdende stortrommis som har overdrivelsen som sitt litterære verktøy.

Om livet med fem rare søsken, en ultravulgær far og en kjederøykende og martinidrikkende mor i småbyen Raleigh på USAs østkyst. Bildet av moren sitter igjen på netthinnen; her er såre glimt av alvor også. Ellers er hendelsene overfarget av en syreaktig og steinsprø stemning; barna som leser pornoblader på skift mens de røyker pot, farens paranoide skremselsfortellinger, den greske bestemorens forpestende innflytelse, og Davids tics og hans merkelige trang til å suge på stikkontakter.

Verden blir heller ikke noe bedre sted da David skjønner at han er homo. Men da blir det spennende å haike, å utsette seg for farer som kan ende opp som reell nød. Den mest elleville fortellingen, «Halvferdig lam», er om den totalt hjelpetrengende jenta Peg, som lider av en galopperende muskelsykdom.

David flytter på samme rom som henne på high school, i utgangspunktet av økonomiske årsaker, men etter hvert finner de en kriminell løpebane sammen og utnytter hennes handikap hos godtroende mennesker. Men det er andre historier her som er forsøksvis morsomme, men som ikke er svømmedyktige nok på grunn av for grunt vann. Sedaris mangler rett og slett noe på språkevnen til omsette de ville historiene til gode leseopplevelser. Det som fra scenen, med et øldrikkende publikum, kan fortone seg som morsomt om nudister og myggspiste rumpeballer, kan fort bli fryktelig flaut mellom to permer.