Entusiastisk reise i massemord

Nyskapende journalistikk om Røde khmer, i et av de verste regimene i moderne tid.

«Om en svensk reise gjennom Røde khmers Kambodsja», er undertittelen på denne ytterst velskrevne og rystende boken om en periode mellom 1975 og 1979, der rundt 1,7 millioner mennesker døde av sult, slavearbeid og rene henrettelser - satt i scene av den kommunistiske helten blant skandinaviske venstreradikale med totalitære lidenskaper, diktatoren Pol Pot.

Gjennom intervjuer, historiske fakta, reisebeskrivelser, litterære sekvenser og filosoferende betraktninger har forfatteren skapt en sjanger som fungerer utmerket for en ny type politisk litteratur - der spørsmålene er like så viktig som svarene. Idling er ikke ute etter å fordømme, men prøver likevel å gi et svar på hvordan det var mulig for en svensk delegasjon på fire, på en 14-dagers studietur over store deler av Kambodsja, med Jan Myrdal i spissen, i august 1978, mens myrderiene pågikk som verst, å rapportere hjem i entusiastiske ordelag om et land i fremgang og demokrati. En gang, et sted under reisen måtte de vel ane en dissonans, en stemning som den horrible terroren skapte?

Nei, og det samme skjedde en måned senere da en norsk delegasjon med utspring i AKP-ml, (med Pål Steigan som fikk håndhilst på Pol Pot) gjorde den samme reisen. Utkommet av turen, boken «Overfallet på Kampuchea» (1979), er noe av de mest naive politiske bøkene som er skrevet her i landet, helt på grensen til å drive propaganda for et brutalt regime. Idling prøver i nåtid å konfrontere Jan Myrdal med hans hyllende uttalelser og journalistiske rapporter fra over 30 år tilbake i tid, men han angrer ingenting. To av de andre i delegasjonen innrømmer i ettertid å ha reist med ideologiske skylapper i kombinasjon med «gjestfrihetsteknikkene» - den systematiske manipulasjonen som de reisende ble møtt med.

Denne balanserte boken bør du absolutt lese, forfatteren, som har bodd i Kambodsja i flere år, får vist på en innsiktsfull måte, subjektiv men uten politisk agenda, hvordan grell inkompetanse og ubeskrivelig ondskap hos noen, kan skade et helt land i mange tiår etterpå. Så får en håpe på at rettsaken mot de få gjenværende massemorderne, som nå har nettopp startet i Phnom Penh, kan fungere som bearbeiding av traumer og kaste nytt informativt lys over et stykke helvete på jord.