Tilbake til nullpunktet

Dyster framstilling av omfattende midtlivskrise.

Det er en formidabel midtlivskrise som treffer den ellers så stille og medgjørlige bibliotekaren Henrik. I det hyggelige lille rekkehuset som femtiåringen deler med kone og sønn, har det grodd fram en eksistensiell mistrivsel i ham. Det komfortable livet går ham på nervene og behovet for en radikal endring presser på. Og det er ikke snakk om små justeringer, for det er de store livsvalgene Henrik angrer mest på. Når han ser tilbake på livet sitt må han svært langt tilbake for å finne en utgave av seg selv han kan like. Som et tankeeksperiment (eller er det en begynnende galskap?) begynner han å leve livet baklengs i håp om å finne igjen noe av verdi. For omgivelsene hans er det ikke så lett å forstå hva som skjer, og vi krymper oss i medfølelse med sønnen Aksel, når Henrik går fra å være en alminnelig mentalt fraværende far til å bli verdens pinligste pappa.

Humoren som ofte akkompagnerer fortellingen om mannens midtlivskrise er så å si fraværende her. Stundom tangerer historien noe som kan minne om mørk komedie, men det er bare unntaksvis. I situasjonene hvor Henriks nye jeg kommer til uttrykk går det fra galt til verre før vi får trukket pusten.

«Retrograd» bryter med den vanlige framstillingen av midtlivskrisen som noe positivt, selvutviklende og en vei til en ny start. Henriks krise tar form av en total oppløsning. Fortellerstemmen er lagt i munnen på hovedkarakteren selv, og å kikke på innsiden av Henriks hode er ikke en spesielt behagelig opplevelse. Uten forøvrig sammenligning kan ikke denne leseren huske noe annen bok med tilsvarende uro siden Carl Frode Tillers «Skråninga».

Selv om forfatteren er på sporet av noe vesentlig, treffer «Retrograd» aldri spikeren helt på hodet. Nærbildet av mannen som går til grunne i sine egne ideer er intenst, men forklarer oss lite. Handlingsforløpet er for monotont og forutsigbart, noe som gjør at teksten blir langtrukken.

«Retrograd» var den danske vinneren av Den store Nordiske romankonkurransen i 2007.