Mye på spill

Etterforsker og sakfører Shardlake fester grepet i den andre boken i serien.

Henrik den åttende er mest kjent for å ha halshugget to av de i alt seks konene sine. Men også i medarbeidersamtalene kunne det gå hardt for seg. Det er sommeren 1540, og i London summer ryktene om at den mektige kansleren Thomas Cromwell holder på å miste kongens gunst. Vår helt og hovedperson Matthew Shardlake har et ambivalent forhold til sin tidligere venn og beskytter, men lar seg overtale til et livsviktig oppdrag for Cromwell. For at kongen skal ta Cromwell til nåde, etter at han arrangerte kongens mislykkede ekteskap med Anna av Kleves, må Shardlake oppspore et dødelig våpen som kan gi England et fortrinn i en kommende krig med det katolske Europa. Det viser seg å være en innviklet affære, og det haster med å finne en oppklaring. Den pukkelryggede sakføreren må nemlig etterforske en annen forbrytelse samtidig: En ung jente er anklaget for mord, og om Shardlake ikke kan finne bevis for hennes uskyld i løpet av en uke, vil hun tortureres og henrettes.

Det er et stort tilfang med bøker og filmer med handling fra Tudortiden. Først og fremst om Henrik selv og de mange forsøkene på å skaffe en dronning til føde en mannlig arving. Da blir Sansoms utgangspunkt i et England et godt stykke unna de gylne saler en forfriskende avveksling. Hans blanding av fakta og fiksjon er mesterlig turnert. Fortellingens perspektiv er behagelig fritt for historisk etterpåklokskap. Som leser kan vi tro helt og fullt på Shardlakes fortelling, og det oppleves som om det er mye som står på spill. Språket, med ord og begreper som ikke hører med til vårt dagligliv, er med på understreke avstanden i tid uten at det blir anstrengt. «Mørk ild» er denne anmelderens klare favoritt i utvalget av årets påskekrim.