Svensk naturmystikk

Nydelig fortalt og deilig skummel familiekrønike.

Theorin debuterte med «Skumringstimen», en sorgtung fortelling om gutten som forsvant i løse lufta mens han lekte utenfor besteforeldrenes hus på Öland. Også denne boka er lagt til det svenske øyparadiset, og det er livet utenom turiststrømmen det handler om. På den ødslige fyrvoktergården Åludden flytter det inn et ungt par med to barn. Katrine og Joakim ønsker å pusse opp det store, staselige huset til fordums prakt, og går på prosjektet med krum hals. De er vant til å bo i gamle hus og lar seg ikke skremme av Åluddens dramatiske historie. Fyrene ble reist for å avverge ulykker på en farlig kystlinje, og boligen er bygget med tømmer fra et skip som gikk på grunn like utenfor i 1846. Mens Joakim pendler til Stockholm, er Katrine og barna på Öland. Så inntreffer en dramatisk ulykke og livet til den lille familien blir endret for alltid. Det er ikke første gang liv har gått tapt på Åludden og det kan virke som om de døde aldri forlater stedet helt. Ifølge et sagn kommer de døde tilbake hver julaften, sammen med et forferdelig uvær som varer hele natten.

Det er en trolsk stemning som hviler over fortellingen. Naturmystikken har blitt en av forfatterens kjennetegn. På samme måte er det med fortellingene om forgangne generasjoner som han fletter inn i handlingen. For på Theorins Öland lever fortid og nåtid side om side, alle skogholt og myrsletter vokter over sin egen hemmelige historie. Dette universet er preget av sorg og savn, noe som reflekteres i de skiftende hovedkarakterene. Blåtonene i Julia fra «Skumringstimen» finner vi igjen her i Joakim.

Det er planlagt i alt fire bøker i denne serien, og så langt er kvaliteten stigende. Johan Theorin hevder seg blant de aller beste, med sin særegne blanding av kriminal- og mysterieberetning.