Kontrakt med Hollywood

Lettlest og glatt underholdningsdrama.

Saken oppdateres.

Fra første side er dette en bok som tigger om å bli til en film. Fortrinnsvis en kræsj-bang actionfilm med pene mennesker i rollene. Handlingen er som følger: En mystisk gjenstand som har gått i arv i en jødisk familie i mange tusen år, viser seg å inneholde opplysninger som kan lede til oppdagelsen av en lenge glemt skatt av stor religiøs betydning, både for kristne og jøder. En eksentrisk milliardær trommer sammen et superlag til å reise ut i ørkenen for å grave den frem. Et lag bestående av en liten sikkerhetsstyrke leiesoldater, en sluttet krets av ambisiøse arkeologer, en israelsk lege, en spansk kvinnelig journalist, og en mystisk katolsk prest med bakgrunn som elitesoldat i den amerikanske hæren. Med unntak av journalisten, ser alle de involverte ut til å ha sin egen agenda, og i den jordanske ødemarken begynner folk å dø. Journalist Andrea Otero vet hun er den neste i rekken og må finne ut hvem det er som står bak drapene før det er for sent.

Det er høyt tempo og mye energi i handlingen, med kryssklipping mellom jordansk ørken og diverse adresser på det amerikanske fastlandet. Men selv på det mest spennende, er det vanskelig å riste av seg følelsen av at dette har vi lest/sett før. Det kan virke som om forfatteren har gjort research til boka ved å kikke på Discovery Channel og Indiana Jones-filmer.

«Kontrakt med Gud» tilbyr ikke noe originalt, men er godt egnet for å slå i hjel litt tid med tankeløs underholdning. Fort lest og fort glemt.

 
 
På forsiden nå