Oppslukende tankeeksperiment

Smart og fengslende reise gjennom religiøse problemstillinger, Einsteins kvantefysikk og moderne science fiction.

Hvis du hadde visst at en bok kom til å forandre livet ditt, ville du lest den? Hvis du hadde visst at en bok kom til å endre måten du ser verden på, måten du lever på, hadde du da lest den? Det er kanskje nettopp disse bøkene vi unngår. De bøkene vi sier, til oss selv og andre, at vi skal lese. En gang. Bøker som står i bokhylla, lett tilgjengelig, men som blir stående. En stund til. Ariel Manto, hovedpersonen i «Herr Ys endelikt», lar ikke bøkene vente. Hun finner en gammel, sjelden roman, «Herr Ys endelikt» av Thomas Lumas, i et antikvariat. En bok med et mystisk rykte: Den som leser den, kommer til å dø etter at lesningen er over. Ariel kjøper boka, og hun leser.

Ariels lesning tar henne med på fantastiske eventyr. Ved hjelp av en hemmelig homøopatisk drikk, oppdager hun en fjerde dimensjon, troposfæren. Her går Ariel uhindret ut og inn av både menneskers og dyrs tanker og bevisstheter. Gjennom lesningen og tolkningen av sine opplevelser reiser hun ved siden av tid og rom i et etter hvert ganske skremmende miljø. Ariel er den eneste som har oppskriften på denne magiske miksturen. Hun blir jaget og truet av ulike grupperinger som er ute etter drikken. Skjulte fiender anes i skyggene, og kommer nærmere og nærmere vår heltinne.

Scarlett Thomas tar oss med på en smart og fengslende reise gjennom religiøse problemstillinger, Baudrillard, Derrida, Heidegger, Einstein og kvantefysikk i en tett komponert intrige med trekk både fra science fiction, fantasy- og kriminallitteraturen. «Herr Ys endelikt» er til tider en engasjerende og morsom tekst, en popularisert dekonstruksjon av Vestens tankesystem og forestillinger om den menneskelige bevissthet. Erfaringene Ariel gjør i troposfæren, fører til at hennes opplevelse av virkeligheten forandres. Verden splintres opp, og mister all form for sannhet og sikkerhet. Ariel jakter så på et stabilt fundament i sin nye, flytende verden.

Sjangerkombinasjonene og de mange temaene romanen tar opp, fører til at den så vidt henger sammen enkelte steder. Dette illustrerer Ariels kamp for å beholde et sikkert ståsted å erfare fra. Teksten smuldrer nesten sammen i de øyeblikkene hun selv nesten mister fotfestet. Det er spennende at «Herr Ys endelikt» diskuterer og problematiserer seg selv som fortelling mens den blir fortalt, men samtidig sliter det ut historiens potensielle intensitet. Likevel er dette en roman som en kan la seg sluke opp av, en underholdende fortelling som lar deg glemme din egen plassering i tid og rom. Hvis du vil.