Tok sjansen på dansen

Blinde Liv Karin Alm åpnet Multiplie dansefestival i Verkstedhallen onsdag kveld.

Barndomsminner, selvbevissthet og kroppsbilde har vært stikkord i arbeidet med forestillingen hvor utøverne har delt sine historier og tanker. 

Barndomsminner, selvbevissthet og kroppsbilde har vært stikkord i arbeidet med forestillingen hvor utøverne har delt sine historier og tanker. 

Barndomsminner, selvbevissthet og kroppsbilde har vært stikkord i arbeidet med forestillingen hvor utøverne har delt sine historier og tanker. 

Barndomsminner, selvbevissthet og kroppsbilde har vært stikkord i arbeidet med forestillingen hvor utøverne har delt sine historier og tanker. 

Barndomsminner, selvbevissthet og kroppsbilde har vært stikkord i arbeidet med forestillingen hvor utøverne har delt sine historier og tanker. 

Barndomsminner, selvbevissthet og kroppsbilde har vært stikkord i arbeidet med forestillingen hvor utøverne har delt sine historier og tanker. 

Barndomsminner, selvbevissthet og kroppsbilde har vært stikkord i arbeidet med forestillingen hvor utøverne har delt sine historier og tanker. 

Barndomsminner, selvbevissthet og kroppsbilde har vært stikkord i arbeidet med forestillingen hvor utøverne har delt sine historier og tanker. 

Barndomsminner, selvbevissthet og kroppsbilde har vært stikkord i arbeidet med forestillingen hvor utøverne har delt sine historier og tanker. 

Det er mørkt i rommet. Suggererende musikk. Liv Karin Alm beveger seg med sakte bevegelser fremover mot mikrofonstativet som er plassert rett foran publikum. Fremme ved mikrofonen forteller hun en historie fra oppveksten som blind jente i Bardufoss. 17 år gamle Bente var støttekontakt. De dro ofte i svømmehallen. Bente brukte ofte å bære henne i vannet fordi hun var redd, og de fikk tett kontakt. Da de møtte vaktmesteren i gangen etterpå ropte hun ut oppdagelsen hun nettopp hadde gjort:

- Bente har hår på «sjura», roper Alm i Verkstedhallen, og publikum bryter ut i latter.

Kropp og identitet

Forestillingen «Perfect (im) Perfections – stories untold» åpnet Multiplié Dansefestival i en fullsatt Verkstedhallen onsdag kveld.

– Vi skulle fortelle den flaueste historien vi hadde om oss selv, og da var det denne jeg kom på, smiler Alm etter forestillingen.

Utøvernes personlige vitnesbyrd av gjemte historier, tanker, drømmer og fantasier står sentralt i forestillingen. Det handler om kropp og identitet i samfunnet, hvordan vi ser på oss selv og på andre.

Bestillingsverket er initiert av DansiT – senter for dansekunst i Sør-Trøndelag. På scenen står en miks av dansere fra Danselaboratoriet og Dansekompaniet 55+, som ligger under kulturenheten i Trondheim kommune. Flere av dem har funksjonshemninger, og to sitter i rullestol. Sammen med et knippe profesjonelle dansere gjør de forestillingen sammen med rapper Trond Wiger og musiker Arnfinn Killingtveit. Festivalprodusent og kunstnerisk leder i Danselaboratoriet, Ingeborg Dugstad Sanders, har ledet arbeidet sammen med den australske koreografen Phillip Channells.

Stor integritet

Publikum får personlige bekjennelser, en blanding av rørende og absurde øyeblikk.

– Hvem kan være en danser og koreograf? Det er viktig for oss å vise at dansing ikke nødvendigvis handler om det klassisk perfekte idealet, fastslår dansekonsulent og festivalprodusent Eivind Haugland.

– Vi ønsker å vise hvor mye som kan formuleres både konkret og abstrakt. Dans kan være så mye, supplerer Dugstad Sanders.

– Historiene kommer fra folkene som er med, forteller Trond Wiger som også bidrar som danser på scenen.

– Det var bare å være seg selv, å bevege seg sånn man beveger seg. Hele prosessen ligger nært opptil det jeg gjør når jeg lager musikk. Det har vært en fri tilnærming, forteller rapperen, som får solid skryt fra koreograf Channells.

– Han er en person som jobber veldig intuitivt og han har stor integritet i arbeidet sitt, sier Channells.

Festival ut uka

Liv Karin Alm jobber som musiker i kulturenheten i Trondheim kommune og har vært med i Danselaboratoriet i flere år.

– Hva legger du i ordet perfeksjon?

–For min del er det viktig å være ordentlig stelt, og se ordentlig ut. Også er det viktig å oppføre seg ordentlig, sier Alm, som nevner folk som snakker høylytt i telefon på offentlige steder som spesielt irriterende. Det er viktig å ta hensyn til andre, sier hun, og skryter veldig av prosessen de har hatt med den australske koreografen de siste ukene.

– Vi har fått et utrolig godt samhold, sier hun.

Multiplié dansefestival fortsetter torsdag med en ny forestilling av «Perfect (im) Perfections». Torsdagens forestilling åpner med en kunstnersamtale kllokken 17.30, forestillingen begynner 18.30. Festivalen har en lang rekke forestillinger, workshops og samtale denne uka.

Se hele programmet  her.

På forsiden nå