Kanonfesten avlyst

Festivalledelsen la ut en kort og brutal melding på sin egen hjemmeside i natt.

  Foto: TERJE VISNES

Saken oppdateres.



«Festivalen er avlyst. Det blir IKKE konsert med postgirobygget den 19. august. Alle konserter er avlyst!»



Dette er meldingen som i dag står å lese på Kanonfestivalens hjemmeside . I natt ble scenen rigget ned og etter det Adresseavisen erfarer så har festivalen solgt billetter for Kr. 6300.-, men var avhengig av inntekter på et sted mellom en 5 - 800 000.



Da Adresseavisens reporter spurte arrangør Hugo Hallen om det nå definitivt var slutt i natt var svaret et klart og konsist «ja!».





Hallen har ikke vært mulig å få kontakt med i dag for et mer utfyllende svar på hva som nå skjer med de som allerede har betalt sine festivalpass og billetter.



Da Adresseavisens journalist Ole Jacob Hoel møtte festivalledelsen i går kveld ble det for første gang klart at dagens program var i ferd med å bli avlyst.



Følgende kommentar ble skrevet av Ole Jacob Hoel under vignetten «Rocksagt» i går kveld og står på trykk i KulturAdressa i dag.



Festivalkvelden på festningen i går gikk nesten som planlagt – men nå er det slutt. Publikum sviktet en uerfaren festivalledelse. I natt ble scenen rigget ned. Kveldens program er avlyst.



Det virket så trivelig ved foten av Kristiansten Festning i halv ni-tiden går kveld. Det var et par hundre mennesker til stede, Sie Gubba brukte det de hadde av partytriks, og stemningen var bra.

Men festivalens frontfigur Hugo Hallen som gikk rundt i sin røde hettegenser var ikke spesielt snakkesalig.

Det var ikke så mange andre som hadde noe med festivalen å gjøre heller. Ikke i går formiddag da de involverte i festivalen satt i lange møter, og ikke i går kveld.

Men etter hvert klarte vi å bringe rede i de harde realiteter og skjønne litt av kaoset som har vært rundt festivalen de siste dagene.







Usikkert om billettsalg









Etter det vi erfarer har det vært en del usikkerhet når det gjelder antall forhåndssolgte billetter. Festivalen hadde selv tatt ut tusen gratis dagsbilletter, og dermed så forsalget greit ut. I realiteten hadde festivalen en samlet billettintekt for festivaldagen fredag og lørdag på kr. 6300,- Ikke mye på en festival som var avhengige av inntekter på anslagsvis et sted mellom 500.000 og 800 000!

Da de leste utskriftene fra Billettservice tok artistene og de sceneansvarlige Molde Forum affære. Festivalledelsen ble fritatt for forpliktelser og de to samarbeidsinnstansene tok seg av avviklingen av gårkveldens program sammen med det innleide vaktselskapet og frivillige.

Vømmølgutan trakk seg fra programmet, de to nederst på plakaten spilte gratis, men attraksjonene Sie Gubba og Too Far Gone spilte «på døra» - og delte billettinntektene ned Molde Forum. Festivalledelsen behold inntektene på ølsalg, for å kunne betale vaktmannskap og toaletter.







Finner smidige løsninger









I det stille hadde det blitt ryddet opp på kammerset, og ikke mange publikummere ante noe om dramaet som hadde utspilt seg på forhånd. Sie Gubba spilte som om de var på en hvilken som helst festkveld, og en festkveld var det for de fremmøtte. Men selv om antallet solgte billetter kanskje var firedoblet fra den første kvelden, var det likevel fortsatt en femtedel av det daglige minstekravet for at festivalen skulle gå i break even.

Vi tolker stemningen i går dit hen at de som taper penger på festivalen er innstilt på smidige løsninger – som gjør at festivalledelsen ikke vil lide alt for store personlige tap. Men siste diskusjon om dette er ikke sikkert ikke tatt.







Ikke noe for amatører





Å arrangere musikkfestivaler med millionbudsjett er ikke noe for amatører. Det har vist seg før, og det viste seg nå.

En kan si Kanonfestivalen hadde mye uflaks, med storkamp på Lerkendal den ene kvelden, og en sterkt konkurrerende gatefestival med D.D.E. i kveld. Det er mye som skjer også ellers denne uka. Men samtidig er dette den uka i året med flest feststemte unge folk i Trondheim. Det er derfor Kanonfestivalen valgte nettopp denne uka.

Med sikkert under 50 solgte billetter første kvelden, kanskje opp imot et par hundre i går kveld, virker det klart at profilen til Kanonfestivalen ikke hadde appell til målgruppen. De har ikke nådd gjennom.

Hugo Hallen opplevde det samme i fjor, da han arrangerte den enda mindre vellykkede Quak-festivalen på Lade.

Ikke bare hvite løgner

Vi skal prøve å holde oss for gode for å bruke unødvendig mange dårlige ordspill rundt de to festivalnavnene. Men vi må dvele litt ved bløffingen rundt billettsalget. Det er ikke Kanon alene om i festivalverdenen. På Storås skjedde det samme i fjor. Det som i egne øyne sikkert oppfattes som hvite løgner brukt i et psykologisk spill for å holde på et positiv image rundt en festival, kan ende som ren økonomisk kriminalitet.

En festival med millionbudsjett er ingen lek, det er ikke bare egne penger som settes på spill – det er andres arbeidsplasser.

Vi kjenner ikke alle detaljer rundt den sørgelige historien om Kanonfestivalen på Kristiansten festning ennå.

Vi er også sterkt for at det at det skal være kultur for at folk slipper til med friske ideer om nye typer kulturarrangement. Men de bør kanskje begynne litt mer i det små. Og i en by der det finnes mange profesjonelle miljøer som vet mye om store kulturarrangement, bør det stilles krav om samarbeid og veiledning fra erfarne festivalfolk – som kjenner til de mange fallgruvene.

Siste kveld med kanon: Folk koste seg ved foten av Kristansten festning i går kveld. Men i natt startet nedriggingen. Kanonfestivalen er historie og festivalledelsen måtte i går formiddag gå i vanære. Sie Gubba spilte «for døra».,

 
        
            (Foto: TERJE VISNES)

  Foto: TERJE VISNES

 
        
            (Foto: MMS-bilde: Bård Sande)

  Foto: MMS-bilde: Bård Sande

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå