Torch på Quart:

Fare: høyspenning

En eksplosjonsartet åpning, et jevnt midtparti og en knall avslutning.

Saken oppdateres.



Jeg kan ikke huske å ha sett Torch mer tent noen gang enn da de kom ut på scenen tidlig i går ettermiddag. Med åpningslåta fra Death To Perfection, K-Bomb, ga bandet Bendiksbukta et visuelt og auditivt sjokk – med påfølgende gåsehud de neste 30 sekundene.

Selv om den sterke sommersola gjorde sitt for å prøve å trivialisere konserten, ville vokalist Marius Forbord og resten av gjengen noe annet: det var aldri tvil om at dette var blodig alvor.

De som har hørt Death To Perfection kan skrive under på at bandets miks av hardcore, metal og emo er kraftig kost. Live smeller det enda mer. Trykket er enda mer påfallende, gitarene hakket kvassere og Forbord har utviklet seg som scenepersonlighet; han har fin kontakt med publikum.

Det var også morsomt at så mange hadde møtt opp for å se trondheimsbandet. Jeg har aldri sett så mange folk på åpningskonserten på Quart. Mange satt riktignok oppe i åssiden, men også foran scenen var det samlet en større gruppe som jublet høylytt gjennom konserten.

Låtmessig var brorparten av materialet hentet fra bandets album, som kom i mars. Men vi fikk også noen nye smakebiter som virket lovende.

Skal vi utsette noe på konserten, så var det at det nesten ble for massivt, for intenst. Verken publikum eller bandet rekker å trekke pusten før de er i gang med neste låt. Etter en hel konsert så blir også vokalen noe monoton, noe ikke alltid de mer melodiøse refrengene greier å veie opp for.

Men det blir pirk. For Torch har rett og slett blitt et usedvanlig tight band, med smarte løsninger i arrangementene, og mye fin melodiføring mellom gitaristene Jørgen Sporsheim Berg og Torbjørn Ringstad.

Etter et litt mer ujevnt midtparti kom singellåta The Experiment som en redning mot slutten, før Previously Cured satte et brutalt punktum for en høyeksplosiv konsert.

 
        
            (Foto: BIRGER RINGSETH)

  Foto: BIRGER RINGSETH

 
        
            (Foto: BIRGER RINGSETH)

  Foto: BIRGER RINGSETH

På forsiden nå