Vakker og sublim råskap

Storbandjazz på grensen til galskap løftet i taket av Marilyn Mazur og Olga Konkovas hasardiøse, men elegante spill.

Saken oppdateres.

Å kalle Norske Stores musikk for storbandjazz er en sannhet med modifikasjoner. Riktignok er det de messingdominerte klangene og det solide kompet som danner grunnlaget for musikken, men samtidig tar orkesterleder Helge Sunde og resten av gruppa seg friheter man vanligvis ikke forbinder med sjangeren.

Gruppas entré var kveldens første pekepinn på det: Blåserekka og kveldens hovedgjest, danske Marilyn Mazur, kom inn bak publikum, spillende på noe som gikk over i kveldens første nummer så snart de var på plass på scenen. Og allerede da, etter noen få minutter, lå det i kortene at dette kunne bli en spesiell kveld.

Det er vanskelig å sette ord på det mangfoldige uttrykket som preget konserten. Låtmaterialet var i all hovedsak fra fjorårets utgivelse «Denada», ispedd blant annet Mazurs «Small Landscape». Stemningsmessig beveget konserten seg fra atonal galskap med fullt øs, via vakre lyriske passasjer til utradisjonelle folketoner - alt ispedd originale, gjerne humoristiske, innfall underveis.


Spesielt imponerende var det å være vitne til perkusjonist Marilyn Mazurs utfoldelse på scenen, i det som fortonet seg som en kreativ treningsøkt.

Halvt gjemt bak et arsenal av slaginstrumenter, dæljet hun løs, mens hun pustet og nynnet, alltid på time, alltid smakfullt - og til tider i imponerende samarbeid med trommis Håkon Mjåset Johansen.

Mazur er blant annet kjent for sitt samarbeid med størrelser som Miles Davis og Jan Garbarek. Etter å ha sett - og hørt - henne i aksjon, er det lett å skjønne at selv Miles kunne bli imponert. Sammen med russisk-norske Konkova, som også fikk briljere bak flygelet, bidro hun til å gi konserten den riktige koloritten.

Store Norske har kvaliteter som i bunn og grunn ligger nærmere Frank Zappas «Mothers Of Invention» enn konvensjonell storbandjazz.

Og nettopp evnen til å bryte opp sjangre, kombinert med interessante kor og komplekse arrangement, gjorde jazzfestivalens første konsert i Dokkhuset til en stor opplevelse.

Selv om den første halvdelen av kvelden var hakket bedre enn den andre.

 
        
            (Foto: VEGARD EGGEN)

  Foto: VEGARD EGGEN

På forsiden nå