Appell til drømmere

Disneys fremtidseventyr er påfallende progressivt.

Saken oppdateres.

Disney har vært gjerrig med forhåndsvisninger fra «Tomorrowland», uvisst av hvilken grunn.

Uansett innehar denne framtidsfilmen fra storkonsernet noen svært interessante perspektiver, i en uvanlig størrelsesorden, og fremstår både som ideologisk dristig og ekstremt tidsriktig.

George Clooney spiller den desillusjonerte oppfinneren Frank Walker, som innleder filmen med å snakke direkte til kamera, til tilskueren. Og filmen har faktisk et budskap til deg. For selv om science fiction-aspektet tar stor plass, har bakteppet for handlingen reell og urovekkende forankring i den virkelige verden.

Ungjenta Casey er Franks motsats, og representerer et steilt og kanskje urealistisk fremtidshåp. På skolen tutes hun full av deprimerende dommedagsprofetier, i form av varslede samfunnsmessige og miljømessige katastrofer. Jeg vil tro ikke rent få kinopublikummere vil kunne kjenne seg igjen i dette, og nettopp her ligger også mye av filmens appell. Den stadige kringkastingen av galopperende katastrofer alle vegne er dypt skremmende – og denne spenningen utnyttes til fulle i «Tomorrowland», men på en måte som gir grunn til begeistring.

Når Disney slår på stortromma, er det virkelig ikke smålåtent. Innsmigrende strykere og orkestrale klimaks dukker opp i hytt og vær, men her finnes også tiltrengte brudd med det svulstige og forslitte. Det gis også uttrykk for manglende tro på både politikere og storkapital når det gjelder å hamle opp med de virkelig store problemene. Overtydelig produktplassering hører likevel med i «Tomorrowland», i tillegg til en aldri så liten selvhyllest om Unicefsamarbeid.

Historien i filmen er til tider innfløkt, men dette avhjelpes av innsatsen til en helt sentral liten rekrutteringsrobot, som sparker ræv så det er en fryd å se. Uten å røpe for mye, dreier det seg etter hvert om ulike versjoner av fremtiden, og i hvilken grad den kan endres. Eksempelvis er sekstitallets fremtidsvisjoner ikke nødvendigvis lenger gyldige, stilt overfor dagens utfordringer. Det er på tide med noe nytt.

Finnes det så grunner for håp i en håpløs verden, grunner for framtidstro overhodet? Svaret som skisseres i «Tomorrowland» er såpass friskt og elegant at det rett og slett gjør inntrykk. Dette er en film ikke bare for de helt unge, den bør også få snakke til deg. For budskapet i «Tomorrowland» angår deg personlig, enten du liker det eller ikke.

Budskapet i «Tomorrowland» angår deg personlig, enten du liker det eller ikke, konkluderer vår anmelder. 

Budskapet i «Tomorrowland» angår deg personlig, enten du liker det eller ikke, konkluderer vår anmelder. 

På forsiden nå