Blod og gørr

Saken oppdateres.

At de to største filmene som har premiere den første uken i det nye kinoåret er en zombiefilm og en vampyrfilm, er nok litt tilfeldig. Samtidig er det et talende uttrykk for noe av retningen til bred norsk og amerikansk film for tiden. Det kan se ut som om sjangerfilmen står sterkere enn på lange.

I amerikansk film er ikke det så spesielt, mens det i norsk film er et nyere utviklingstrekk. Et av særtrekkene til sjangerfilm er at det gjerne er lett salgbare kategorier, filmer det er lette å presentere og markedsføre for publikum.

 
Mens det gjennom 70- 80- og 90-tallet har vært laget overraskende lite norsk sjangerfilm, har tendensen snudd kraftig de siste årene, og noe av publikumsløftet for norsk film de siste årene, kan nok tilskrives en større satsing på sjangerfilm. Det være seg ungdomsfilm, grøssere eller som i tilfellet «Max Manus»: en krigsfilm.

Det er viktig at norsk film blir sett av mange og finner sitt publikum, også gjennom sjangerfilm. Utfordringen blir å få folk og oppmerksomhet rundt filmene som ikke framstår som lett slagbare kategorier.

 

Derfor blir det spennende å se hvordan noen av de kommende norske filmene vil gjøre det, fordi de ikke framstår som filmer det er lett å kategorisere. Pål Jackman har ikke ufortjent fått litt av æren for å innlede den nye norske filmbølgen med «Detektor» i 2000. Neste uke får han omsider premiere på sin andre spillefilm, «Jernanger», om en gammel grinebiter i møte med sin ungdoms kjærlighet.

«Detektor» hadde manus av Erlend Loe. Det har også «Nord» som får premiere i februar, om en mann med hjemmebrent og snøscooter, selv om den etter sigende lener seg mot roadmovie-sjangeren. Før det, 23. januar blir det premiere på en av de mest imøtesette norske debutene på en stund, nemlig Matias Armand Jordals «Sammen». Et drama om savn, død og forholdet mellom en far og en sønn er nok vanskeligere å selge enn «Død snø» og «Max Manus», men hvis norsk film skal nå målsettingen om å markere seg også internasjonalt, trengs det filmer som også prøver på mer og andre ting enn å tilby en pakke det er lett å markedsføre, fordi publikum vet omtrent hva de kan vente seg.

TERJE EIDSVÅG

På forsiden nå