Switch suser mot  kinotoppen

2007 blir ikke noe toppår for norsk film. Men mens storsatsinger som «Varg Veum» skuffer på kino, suser ungdomsfilmen «Switch» ned bakkene og rett mot besøkstoppen.

Allerede i premierehelgen sist helg så over 47 000 publikummere snowboardfilmen «Switch» på norske kinoer. Det gir debutfilmen til trondheimsregissøren Ole Martin Hafsmo en av de ti beste åpningshelgene blant norske kinofilmer de siste fem årene, med bedre premieretall enn suksesser som «Lange flate ballær» og «Uro».

Film & kino har gått inn med ekstra kopistøtte til «Switch» for å få flest mulig filmkopier ut i norske kinosalen før «Den store kinodagen» i dag, og har aldri før satset mer på lanseringen av en norsk film.

- «Switch» er en typisk ungdomsfilm: En ung gutt kommer til et nytt sted og havner utenfor, får hjelp av en litt aparte voksen, lærer noe og vinner den flotteste jenta og halve kongeriket. Selv om det er en historie vi har sett og hørt mange ganger før, kommer det jo stadig nye ungdommer til, sier direktør Lene Løken i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Produsent Jørgen Storm Rosenberg sier til filmbladet Rushprint at strategien har vært å være overalt med en enorm lanseringskampanje.

- Og kritikken betyr ingenting!

Filmen er nesten like mye sett i regissørens hjemby Trondheim som i Bergen, selv om sistnevnte er en betydelig større by.

- Dette er en kjempesjarmerende film vi satser mye på. Den vil gå i Nova 1 i enda en uke, i tillegg til at vi har en kopi på Prinsen kino, opplyser programsjef Eli Gjerde ved Trondheim kino.