Switch suser mot  kinotoppen

2007 blir ikke noe toppår for norsk film. Men mens storsatsinger som «Varg Veum» skuffer på kino, suser ungdomsfilmen «Switch» ned bakkene og rett mot besøkstoppen.

Saken oppdateres.

Allerede i premierehelgen sist helg så over 47 000 publikummere snowboardfilmen «Switch» på norske kinoer. Det gir debutfilmen til trondheimsregissøren Ole Martin Hafsmo en av de ti beste åpningshelgene blant norske kinofilmer de siste fem årene, med bedre premieretall enn suksesser som «Lange flate ballær» og «Uro».

Film & kino har gått inn med ekstra kopistøtte til «Switch» for å få flest mulig filmkopier ut i norske kinosalen før «Den store kinodagen» i dag, og har aldri før satset mer på lanseringen av en norsk film.

- «Switch» er en typisk ungdomsfilm: En ung gutt kommer til et nytt sted og havner utenfor, får hjelp av en litt aparte voksen, lærer noe og vinner den flotteste jenta og halve kongeriket. Selv om det er en historie vi har sett og hørt mange ganger før, kommer det jo stadig nye ungdommer til, sier direktør Lene Løken i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Produsent Jørgen Storm Rosenberg sier til filmbladet Rushprint at strategien har vært å være overalt med en enorm lanseringskampanje.

- Og kritikken betyr ingenting!

Filmen er nesten like mye sett i regissørens hjemby Trondheim som i Bergen, selv om sistnevnte er en betydelig større by.

- Dette er en kjempesjarmerende film vi satser mye på. Den vil gå i Nova 1 i enda en uke, i tillegg til at vi har en kopi på Prinsen kino, opplyser programsjef Eli Gjerde ved Trondheim kino.

Barnefilmene går best

Foruten «Switch» er det særlig «Kill Buljo» blant de norske filmene som har sendt ungdom i billettlukene i år.

- «Kill Buljo» er nærmest en amatørfilm, men har gjort det overraskende bra, sier direktør Lene Løken i Film & Kino.

Helt i toppsjiktet er barne- og familiefilmene i en særklasse. «Olsenbanden jr.» og «Elias og kongeskipet» er de suverent mest sette filmene så langt i år. Det bekrefter en tendens der det norske publikummet utmerker seg internasjonalt for sin store appetitt på slike filmer.

- I Norge er det en type barne- og familiefilmer, inkludert utenlandske animasjonsfilmer som «Istid» og «Shrek» og «Rottatouille», som går veldig bra. Vi har klart bedre enn andre land å få fram et stort publikum av foreldre som tar med barna sine på kino. Det som preger mange av disse filmene, er at de er like underholdene for voksne som for barn. Filmene kommuniserer på to plan. Foreldrene går ikke på kino «for barnas skyld», de morer seg samtidig, sier Løken.

Store norske skuffer

Flere av høstens storsatsinger har kapret færre publikummere enn forventet. Varg Veum går fortsatt på kino og kan øke tallene, men ligger ennå med et samlet besøk på under 100 000 solgte billetter.

SF Norge vil ikke være med på at de er skuffet over «Varg Veum», som er startskuddet for en hel serie filmatiseringer på kino og dvd av Gunnar Staalesens krimromaner.

- 100 000 besøkende er generelt sett et resultat alle filmdistributører vil være godt fornøyd med. Men det er klart at på en storsatsing som «Varg Veum», hadde vi selvfølgelig syntes det var gøy om enda flere opplevde filmen på kino, sier Jill Dalviken, som er markedsansvarlig for norske filmer i SF Norge.

Foreløpig ligger de norske filmene med rundt 16 prosent av det totale kinobesøket i 2007.

- 2007 ser ut til å bli et år helt på det jevne for norsk film, ikke noe toppår. Det er et stykke igjen til målsetningen om 25 prosents andel av markedet for norske filmer, konstaterer direktøren i Film & Kino.

Kan redde det norske kinoåret Barnefilmene har gjort det best på kinofilmene i år, mens ingen av de store spillefilmene for voksne har nådd de helt store besøkstallene. Nå har «Switch» tatt rennafart inn i den norske kinohøsten og kan sørge for en opptur på tampen. Foto: FILMWEB
 
        
            (Foto: FILMWEB)

  Foto: FILMWEB

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå