Ellevill skattejakt

«National Treasure» fylte kinosalene, oppfølgeren måtte bare komme, og «Book of Secrets» er ikke dårligere.

Dette publikumsfrieriet er så utilslørt at det virker sjarmerende. «National Treasure» (2004) spilte inn bortimot 350 millioner dollar, og da finnes det omtrent like mange grunner til å lage en oppfølger. Regissør John Turteltaub & Co. har ikke sett noen grunn til å tukle med opplegget; jeg skulle ønske de hadde benyttet sin økonomiske plattform til å gå litt mer offensivt til verks.

Likevel - den nye skattejakten er like ellevill som den forrige. Løyene utløses av at et savnet dagboksblad blir funnet, og mer skal ikke til før den oppfinnsomme arkeolog Benjamin Franklin Gates (Cage) er på sporet etter en ny skatt. Og jakten fører ham og den mer fomlete assistent Riley Poole (Bartha) fra den ene spennende attraksjonen til den andre, vi blir vitne til en blanding av Indiana Jones-eventyr, The Bourne-filmene og alt mulig annet. Actionscener drevet ut i parodien har absolutt underholdningsverdi, og til slutt blir det faktisk litt spennende å følge den flokete - dessverre litt langdryge - intrigen også.

Men attraksjonen er stjernegalleriet i rollene. Turteltaubs frodige samarbeid med en selvironisk Nicolas Cage fortsetter, og gjengangere fra forrige film, Justin Bartha, Diane Kruger, Jon Voight, Harvey Keitel, ser ut til å ha hatt en fornøyelig innspillingsperiode. Nå toppes laget med Ed Harris og selveste Helen Mirren, som begge virker litt overrumplet av alle påfunnene som iscenesettes med en sann overflod av spesialeffekter.