Superhelt med håndlag

Enda en superhelt med «dobbeltliv». Action i velkjent stil som gir opplagte stjerner stort spillerom.

Marvel-tegneserien om Jernmannen forvandles til et actionfylt filmeventyr med mange friske scener, hvor stoffet tydelig har inspirert både regissør Jon Favreau og hans sterke skuespillerteam.

TV-ADRESSA: Se filmtraileren

Både Gwyneth Paltrow, Terrence Howard og ikke minst en nesten ugjenkjennelig Jeff Bridges mestrer dobbeltspillet på knivseggen mellom humor og spenning. Og det forundrer oss ikke at Robert Downey Jr. i tittelrollen kan briljere med sine tvetydige utspill.

Men uansett - stoffet mister i denne lekende tolkningen nesten alt som måtte være av skarpe kanter. Hadde det ikke vært for noen krasse krigsscener og enkelte eksplosive actionopptrinn, kunne den vært presentert som underholdning for hele familien.

Stark Industries er internasjonal våpenleverandør med en profitt som tillater den begavede sjefen Tony Stark (Downey jr.) å leve i sus og dus. Det tror han er mulig også under et besøk i Afghanistan, men da smeller det, og det så kraftig at playboyen må ta skjeen i en annen hånd. Han blir tatt til fange av svært skumle, lite amerikavennlige typer, som heldigvis for Stark er nokså troskyldige. De tvinger ham til å utvikle et vidundervåpen for dem, men gir ham nesten ingenting å hjelpe seg med. Likevel ser han sitt snitt til å klinke sammen en panserdrakt som gjør ham nærmest usårbar, og dermed er Stark snart på plass hjemme i Malibu.

Krigsopplevelsene har gitt spradebassen et nytt syn på livet, så nå gir han våpensalg på båten og setter kreftene inn i kampen for gode verdier. Det er slike omvendelser Hollywood liker. De tekniske finessene spriter opp handlingen, og Gwyneth Paltrow som Starks eksemplariske assistent, blonde Pepper Potts, krydrer avgjort tilværelsen. Men spennende? Nei, det blir det egentlig ikke.