Mesterlig skuespilleri

Filmet teater på sitt ypperste med Meryl Streep og Philip Syemour Hoffman opp mot sitt beste. Ingen over altså.

Saken oppdateres.

For 30 år siden var det Streep mot Hoffman som for alvor definerte Meryl Streep som en av sin tids ledende amerikanske filmskuespillere i «Kramer mot Kramer». Etter at hun nylig flørtet godt med massene i «Mamma Mia!» får vi i «Doubt» se hva hun egentlig er god for, og i motsetning til musikalsuksessen, spiller hun her mot en mann som er hennes jevnbyrdige på lerretet.

Streep mot Hoffman må være en seriøs dramatiker og regissørs drøm i 2009. Nå er det ikke Dustin, men 42-årige Philip Seymour det handler om, en av sin generasjons beste mannlige skuespillere på film. Materialet er et prisbelønnet amerikansk drama som utspiller seg rundt mistanke om seksuelle overgrep på en katolsk skole i New York i 1964.

«Doubt» er noe så gammeldags som filmet teater. Det er dramatikeren selv som har filmet, og resultatet er tidvis strålende. Et smart, velskrudd teaterstykke om antagelser og tvil, som slenger store og ubehagelige tema på lerretet, uten å gjøre det enkelt eller lettvint verken for personene i handlingen eller oss som ser på.





Et drama om mistanker om seksuelle overgrep i ly av den katolske kirke låter som betimelig problemdrama, men «Doubt» er mer enn som så. Hoffman er den kjærlige presten med et ømt blikk for en altergutt. Streep er rektoren ved kirkens skole med en nagende mistro og mistanke til Hoffmans prest.

Handlingen utløses ved at en fersk lærer ved skolen, fin spilt av Amy Adams, rapporterer til sin rektor om merkelig adferd hos en elev. Det fascinerende ved dramaet og filmen er at den drar oss inn i det klaustrofobiske, nagende rommet hvor antagelser og tvil balanseres og kan få ulikt utfall avhengig av synsvinkel.

Noen av scenene mellom Streeps tilknappede nonne av en rektor og Hoffmans romslige presteskikkelsene dirrer av en intensitet som innenfor denne type film bare skapes av store skuespillere i møte med godt materiale. «Doubt» er godt filmet teater, hvor Roger Deakins sedvanlig mesterlige foto lar to av verdens ypperste filmskuespillere få rom til å gjøre det de kan best. Resultatet er god, gammeldags voksen amerikansk film med mot og vilje til å utforske det vanskelige og tvilsomme, uten lettvint skråsikkerhet eller to strek under svarene.

Storartet spill: Meryl Streep er rektor, mens Philip Seymour Hoffman er prest i et intenst, tvetydig moralsk drama fra en katolsk skole i New York på 60-tallet. Oscar-nominasjoner neste?

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå