Ompa – til du forgår

Mangel på struktur gjør at populær tv-serie krasjlander i stort format.

Vennegjengen fra NRKs lørdagsettermiddager har forlatt tv-ruta til fordel for kinoens format. Statistikken viste at over en halv million så denne serien hver uke. Noe som understreker at det å spille i korps for unge mennesker er mer enn populært, ved siden av at bevegelsen er et sterkt sosialt samlingspunkt - på godt og ondt.

Denne gang er NM i korps målet for medlemmene i Gamle Tomter Musikkorps. Men som så mange andre steder her i verden har finanskrisen nådd skolekorps også – for noen må bli hjemme. En avgjørelse som blir tatt fra voksen hånd med uredelige virkemidler. Men tro ikke at de forsmådde gir opp av den grunn – de etablerer sitt eget lille korps med samme mål.

Ungdommene i denne filmen er sympatiske, musikalske og samstemte i sin del av denne historien. Man tror på dem, fortvilelsen over å bli ekskludert. På kjærligheten – og samholdet – og musikken. Fine typetegninger.

Derfor er det ganske forunderlig hvordan voksenrollene tolkes. Her er overspill som går langt over i karikaturen, det blir mer enn pinlig. Hadde manusforfatter og regissør ment at sterke kontraster skulle skape god komedie? I så fall har man landet langt utenfor partituret. Her greier man på ingen måte og samle løse noteark til en symfonisk helhet. Norgeshistoriens største dirigentbitch freser ut sine replikker, og gjør ikke situasjonen noe bedre, mens en irriterende, forvirret Henrik Mestad som dirigent med karrieren på hell burde tatt seg noen timer i direksjon. Den eneste blant de voksne som har stø hånd på det hele er Kari Svendsen – som bussjåfør.

Dermed står man igjen med en film som nok ikke er for massene, som bare glimtvis lever – når de unge korpsmusikerne viser sitt musikalske engasjement.