R

HOVEDKONKURRANSEN

Dansk drama fra 2010

Regi: Michael Noer, Tobias Lindholm

Med: Pilou Asbæk, Roland Møller, Dulfi Al-Jaburi

Vises fredag kl. 19.00 med besøk av regissør Lindholm. Deretter lørdag, tirsdag.

Det finnes mange filmer om fengselslivets tøffe realiteter, men likevel ingen helt som denne. Den helt ferske filmen «R» er i all sin grellhet en sterk oppvisning i hvordan man ved å gi vekk minst mulig, kan formidle veldig mye. I en nøktern, registrerende stil, med et formspråk som låner fra dokumentarfilmen, skildres den unge mannen Runes nye tilværelse bak murene i Horsens Statsfengsel og hans forsøk på å manøvrere i et brutalt og ekstremt maskulint hierarki bak murene. Den sterke opplevelsen av autentisitet handler ikke bare om formspråket, men om svært troverdige framstillinger foran kamera. Filmen er spilt inn i fengselet og mange av skuespillerne er hentet fra samme sted. Claus spiller «Claus», Ali spiller «Ali», og de ser også slik ut. Det er en film full av blod, svette og testosteron om den sterkestes rett, og den kjennes godt i magen.

Filmen har mye til felles med neste ukes kinopremiere «En profet» fra et fransk fengsel, men er mye tøffere i regigrepene. «R» er en modig film som tar klare og virkningsfulle valg både form- og innholdsmessig. Ordknapt og observerende møter vi Rune gjennom hans handlinger i en film som bruker tid på å trenge under huden hans og unngår alle sentimentaliserende virkemidler. Kjæresten er bare et pent fjes på et bilde, bestemoren er en velmenende kvinne som ikke helt vet hva hun skal si når hun beklemt kommer på besøk. Men så viser det seg at det ofte er de minst pratesyke og forklarende filmene som noen ganger forteller mest. I denne danner det seg gradvis et presist karakterdrama midt i en steinhard spenningshistorie du aldri vet hvilken vei vil ta.