Burde vært bedre

Sterk historie om brutal oppvekst i London, men med slapp regi.

THE KID

Britisk drama

Regi: Nick Moran

Med: Rupert Friend, Natascha McElhone, Ioan Gruffud, David O'Hara, James Fox

Forfatteren Kevin Lewis slo gjennom stort i England med sin selvbiografiske bok «The Kid», om brutal oppvekst i London med en mor som mishandlet ham og et barnevern som stort sett så en annen vei. Hans ferd fra skamslått barn, via et liv i underverden med slåssing for penger og voksende gjeld, til en karriere som suksessfull forfatter og et liv som familiemann, er både godt og viktig stoff for film.

Derfor er det et mysterium og noe i nærheten av en ulykke at forfatteren har latt den britiske skuespilleren Nick Moran regissere filmen om hans liv. Her er sterke, rystende scener med et barn som blir sviktet av nesten alle, inkludert skole og barnevern. Samtidig er det en historie om hvor viktig det er å bli sett av noen, om hvilken utrolig forskjell en lærer eller sosialarbeider eller fosterfar kan gjøre.

Dessverre viser Moran at han ikke har det som skal til for å gjøre film av dramaet. Vaklende stil, ujevnt spill og uten evne til å rasjonere med eller utnytte virkemidlene, snubler filmen mer ujevnt fram enn livet til Kevin Lewis. Historien er så sterk at den engasjerer på et vis likevel. Når strålende skuespillere som Bernhard Hill eller James Fox dukker opp, gir filmen glimt av hva dette kunne ha vært, med et bedre, samlende grep.

Et soundtrack spekket med god britisk musikk følger hovedpersonen gjennom 80- og 90-tall. Det som litt overraskende funker ganske bra, er at tre forskjellige skuespillere spiller hovedpersonen. Dessverre klarer ikke regissør Moran å holde verken spill, stil eller fortellergrep helt sammen. At virkelighetens Kevin Lewis til slutt dukker opp på rulletekstene i et tv-intervju sammen med sin kone, blir en ekstra påminnelse om at en sterk historie ikke blir bedre av at man på film slår publikum i hodet med den.