- Den dårligste norske filmen på år og dag!

BRØDRENE DAL OG VIKINGSVERDETS FORBANNELSE

Norsk familiefilm

Regi: Wayne McKnight, Mikkel Magnus

Med: Lars Mjøen, Knut Lystad, Sigve Bøe, Benedicte Adrian, Tom Mathisen

Et gammelt utendørsspel blåst opp til spillefilm, blir mer pinlig enn morsomt på stort lerret. Dårlig teater som amatørmessig film med Brødrene Dal.

Det er nesten ikke til å tro at noe så amatørmessig, teatralt og gjennomgående filmatisk dårlig som «Brødrene Dal og Vikingsverdets Forbannelse» får kinodistribusjon i 2010. Opprinnelig er disse opptakene hentet fra et utendørsspel på Tusenfryd i 1997 tenkt satt sammen til en dvd. Det hadde kledd materialet bedre, for på stort lerret blir alle svakhetene forstørret kraftig, i et materiale som aldri var laget eller spilt for kinofilm.

Teknisk tvilsom kvalitet kan forsvares når det er snakk om eneste mulighet for å dokumentere viktige begivenheter eller materiale av en slik art at innholdet taler så sterkt for seg selv at teknikken blir underordnet. Det er ikke tilfelle her. Når utendørsspelets store fakter og overtydelige spill overføres til film, blir resultatet som en teknisk dårlig stumfilm med støyende lyd og glorete farger.

For gamle fans av Brødrene Dal hjelper det sikkert at to av dem er mye med, nemlig Lars Mjøen og Knut Lystad. Trond Kirkvaag er bare med i noen scener på film i teaterforestillingen. Han er også den som gjør seg minst dårlig på lerretet, men dette er på ingen måte det beste verket å minnes den avdøde komikeren på. De gamle teateropptakene er forsøkt jazzet opp med litt dataanimasjon, Tom Mathiesen som forteller og en rammehistorie med Erling Borgen som nyhetsreporter.

Ikke siden 30-tallet har skuespillere overspilt mer på norsk film. I motsetning til den tidens filmer, ofte med utsøkt fotografering, ser denne ut som om den er filmet med tanke på hjemmebruk for spesielt interesserte. Humoren som har latt seg best overføre, er at personene har navn som Kristin Lavvannsdatter og Sigurd Høyvannsbukser. Lystad, Mjøen og Benedicte Adrian synger og danser med merkelige håndbevegelser, i en handling hvor det meste serveres med teskje, dumme navn og store fakter.

Som suvenir fra teaterforestilling på dvd hadde dette vært grei skuring og en film å forbigå i stillhet. På kino blir det den dårligste norske filmen på år og dag. «Brødrene Dal og vikingsverdets forbannelse» fungerte kanskje som spel og er muligens en billig måte å lage film på, men godt å se på er det ikke. Så får vi bare håpe at Kaptein Sabeltann ikke ser denne og får ideer.