Tøff oppvekst i krigsmiljø

Velment og vellaget krigsfilm med original vri – men uten tilsvarende intensitet og spenning.

«VINTERKRIG»
Nederlandsk drama
Regi: Martin Koolhoven
Med: Martijn Lakemeier, Yorick van Wageningen, Jamie Campbell Bower.

Mange gode tilløp i denne nederlandske filmen (produsert i 2008) som har gjort storsuksess i hjemmemarkedet, men den har ikke egenart nok til å skille seg ut innen krigsfilmsjangeren. Et originalt fortellergrep til tross – her minner mange av scenene om noe man har sett før.

En sammenligning med norske «Max Manus» eller danske «Flammen & Citronen» ville ikke være helt rettferdig, for «Vinterkrig» er i sterkere grad vinklet mot oppvekstmotivet. Her er det de svært unge som har hovedrollene, slik at opplevelsene også dreier seg om å bli voksen på en brutal måte. Hovedpersonen (filmen bygger på Jan Terlouws roman «Winter in Wartime») Michiel er bare 14 år idet 2. verdenskrig nærmer seg sluttfasen – det er januar 1945. Nederland er utmattet under tysk okkupasjon, i den lille landsbyen er til og med den ellers patriotiske borgermesteren (Michiels far) innstilt på å tekkes nazistene for å oppnå fordeler og for å unngå represalier. Men det er også en aktiv motstandsbevegelse som aner at det kan gå mot lysere tider...

Det spesielle grepet her er at situasjonen og begivenhetene helt og holdent oppleves gjennom tenåringens øyne, noe som i sin tur fører til at han involveres i dramatiske hendelser etter at et britisk fly blir skutt ned og piloten redder seg i fallskjerm. Noen ganger tar handlingen en uventet vending, men oftere virker det i meste laget skjematisk. Dessuten er ikke framstillingen realistisk nok til å bli spesielt spennende; det kan ha en forklaring i at noen av karakterene ikke blir helt overbevisende framstilt. Da med klart unntak av Martijn Lakemeier som Michiel – det er en uvanlig sterk prestasjon – sammen med Pino Donaggios musikk filmens sterkeste elementer.

Vinterkrig var nominert som Nederlands Oscar-kandidat og samlet et rekordstort publikum i hjemlandet. I januar 1945 var Nederland mer vinterlig enn vanlig. Det må være forklaringen på at Martin Koolhoven valgte å spille inn store deler av filmen i Litauen, hvor det snødekte landskapet gir en effektfull kontrast i de action-scenene.