Samliv med teskje

Småfrekke replikker hever ujevn romantisk komedie om sexvenner som sliter med å innse at de burde vært gift.

«NO STRINGS ATTACHED»
Amerikansk romantisk komedie
Regi: Ivan Reitman
Med: Natalie Portman, Ashton Kutcher, Lake Bell, Kevin Kline

Det er mulig det har ringt noen bjeller for veteran Ivan Reitman i arbeid med denne romantiske komedien om en ung mann som prøver å komme seg opp i tv-bransjen, i skyggen av hans mer berømte far. I virkeligheten er det nemlig i ferd med å bli omvendt. Gjennom «Thank You For Smoking», «Juno» og «Up In The Air» har unge Jason Reitman markert seg som en vel så dyktig filmskaper som faren.

Sånn sett er det overraskende at 65-åringen trår til med en romantisk komedie med to av de største stjernene på rundt 30 i amerikansk film. Om «No Strings Attached» starter vel så frekt som «Juno», med en far som røyker dop med sønnen, før han forteller at han har overtatt kjæresten hans, så ender den med å slå et slag for tradisjonelle verdier. Moralen er nemlig at kvinner bør gifte seg med en mann med karriere før det er for sent.

I rå, småfrekk replikkføring er filmen tidvis romantisk komedie med en viss friskhet. Natalie Portman er lege som har tid til karriere og sex, men ikke samliv. Ashton Kutcher er hjelpemann i tv-serie med håp om å bli manusforfatter. De to har inngått avtale om å være «sexvenner», men som vanlig i bred amerikansk film straffer det seg med nytelser utenfor tradisjonelle rammer.

Foruten manus står og faller mye på kjemi mellom hovedrolleinnehaverne i en slik film. Den er bare sånn passe. Portman er mange sprang bedre i «Black Swan» og jeg sliter med å se hva Kutcher kan på lerretet, for ikke å snakke om hvordan Time Magazine i fjor kunne kåre ham til en av de hundre mest innflytelsesrike i USA.

Fra ganske frisk start til skuffende traurig finale er dette en film av typen Jennifer Aniston ville gjort enda dårligere for fem år siden. Mange av lyspunktene og det som gjør suppa til brukbar underholdning for oss som egentlig liker romantiske komedier, er birollene, hvor det er dumme menn og morsomme kvinner i en miks som faktisk er litt uvant i amerikansk film.