Seier tross uavgjort

Morsomt, vemodig og glødende portrett av en mann, en klubb og en tid som ikke kommer tilbake.

Saken oppdateres.

Film
DEN SISTE KAMPEN
Norsk dokumentar
Regi: Rune Denstad Langlo
Med: Roar Strand, Nils Arne Eggen. Åge Aleksandersen m.fl.



Fotalldokumentarer har fått et kunstnerisk oppsving i det siste, med profilerte filmskapere med ambisiøse filmer om Maradona og Zidane de siste åra. Rune Denstad Langlos film har noen fellestrekk med fantastiske «Zidane: A 21st Century Portrait» fra 2006, i den forstand at filmteamet følger storspilleren tett gjennom én kamp, med mange av filmmediets virkemidler.



En åpenbar forskjell, er at Strand satt på benken i en drøy time i sin siste kamp. Bildene fra før, under og rett etter denne kampen, mot Ålesund i november 2010, lyden og musikken med Trondheimsolistene og Motorpsycho, er likevel det som gjør at «Den Siste Kampen» fungerer som film og på sitt beste blir noe mer enn et oppblåst tv-program.



De nye bildene er supplert med morsomt eller talende arkivmateriale, som forteller om Strands karriere og hvordan Rosenborg har utviklet seg i hans tid. Fordi den siste kampen til Strand ble en av de gråeste i hans karriere, i drittvær mot Ålesund, trenger filmen de komiske avsporingene som særlig opptakene fra lokal-tv-tidvis gir.



Det som gjør «Den siste kampen» til en god film, er at den får sagt noe mer enn resultatene og triumfene den ramser opp. Uten nye intervju med hovedpersonen, tegnes et portrett av en spiller, en tid og en klubb. Det blir et vemod over filmen etter latteren og triumfene, og det skyldes ikke bare musikken.



Mens filmen om Zidane ender med at han blir utvist, etter en kamp skildret som en slags ballett, kommer Strand omsider innpå i «Den siste kampen». Filmen klarer ikke helt å fange hans løp og innsatsvilje på banen i de siste bildene. Det er de gamle bildene og Gert Øien og Åge Aleksandersen som forteller. Til gjengjeld blir bildene av Strand og Eggen i snødrevet på Lerkendal i fjor til bilder av noe mer, av slutten på en epoke.



Derfor blir det en effektiv patos over det siste bildet: Lerkendal som lyser opp en mørk by, hvor en beskjeden fyr med glød på banen har avsluttet karrieren med å spille uavgjort mot Ålesund. Heldigvis har filmen blitt mye bedre enn den siste kampen.



HER ER DE ØVRIGE PÅSKEFILMENE:

 
På forsiden nå