Bilporno

Med store overarmsmuskler og raske biler, køler tidenes børnefilmserie på. En orgie i fart og vold, egnet til å glede den som mener film er best med bilkjøring og slåssing.

FAST AND FURIOUS FIVE
Amerikansk action
Regi: Justin Lin
Med: Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson, Jordana Brewster

Sjelden har en påkostet amerikansk actionfilm i så massiv grad vært tuftet på hovedsakelig bilkjøring og slåssing. Femte film i den primitive, testosteron-tunge bilaction-serien spilte sist helg inn over 80 millioner dollar i premierehelga i USA. Så mye penger har aldri en oppfølgerfilm tidligere spilt inn i løpet første helg på kino. Det sier noe om at det er et stort market for påkostet, vellaget film om sterke menn i raske biler.

Selv om det er vanskelig å kalle «Fast And Furious Five» en god film, så er den spektakulært effektiv og ganske imponerende i mye av det den prøver på. Skuespillerne er stort sett bedre til å flashe muskler og på blikk og grimaser enn til å prate. Action, krim- og hevnintrige er imidlertid bedre og mer raffinert enn i Sylvester Stallones beslektede «The Expendables» fra i fjor.

For et tiår eller to siden ville «Fast And Furious Five» vært dummere, mer primitiv, med mye mer pupper og lår som pynt blant muskler, pistoler og motorer. Her får vi i stedet handlekraftige, smarte kvinner og menn som er opptatt av farsroller i en nesten fascinerende tidsriktig og politisk korrekt utgave av høyoktans testosteronfilm.

At Vin Diesel i rollen som bilskurk med gjeng i eksil i Rio har fått The Rock(Dwayne Johnson) som motspiller som amerikansk FBI-agent og menneskejeger, gjør filmen til et slags mestermøte mellom påkostet B-films kraftigste nakker i amerikansk film. Hadde Johnsons type av en menneskejeger vært virkelig, hadde Bin Laden vært tatt for lenge siden, men neppe i live da heller.

Det er to sider ved «Fast And Furious Five» som gjør den til fartsfylt bilfilm over snittet. Det ene er et knippe actionscener, som høyhastighets biltyveri fra tog i fart i starten. Det gjør filmen heftigere og mer spektakulær som action i to dimensjoner enn «Thor» er i tre. Det andre er et småsmart ransopplegg i «Oceans 11»-klassen, tilpasset bilgjengen.

Selv om filmen er for lang og sklir ut i det pompøse mot slutten, er det vanskelig å se for seg at det kommer stort bedre popcornfilm tuftet på bilkjøring og slåssing i løpet av sesongen.