Her sitter latteren løst!

Gruppe med stort overskudd skildrer filmbransjens indre liv med humor og halloi.

Hjelp, vi er i film-bransjen!
Norsk komedie
Regi: Nini Bull Robsahm, Patrik Syversen
Med: Henrik Thodesen, Odd-Magnus Williamson, Stig Frode Henriksen, Stein Johan Grieg Halvorsen, Merete Germaine Christensen, Jenny Skavlan, Christian Rubeck, Hege Schøyen, Julia Schacht, Jesper Sundnes, Lasse Valdal, Even Benestad, Jeppe Beck Laursen, Sigrid Bonde Tusvik, Peter Stormare

Noen lurer kanskje på hvorfor norske filmer er som de er, og her byr bransjen selv på et troverdig svar. «Hjelp, vi er i filmbransjen!» forteller om en lett tilfeldig sammensatt gjeng som satser liv og lemmer–og en god del sponsorpenger–på et luftig prosjekt, som både i utgangspunkt og innhold er preget av drømmen om å lage film. Men stort mer målrettet er ikke de første anslag, for hensikten er rett og slett å skaffe den blivende regissør en kvalitetsdame som trøst i kjærlighetssorgens stund.

Som kjent påpekes det iblant som en svakhet ved dagens norske filmskapere, at de ikke alltid har noe på hjertet. Mistanken om at det lages film først og fremst for å lage film, er nok tung å leve med. Men den styrkes av gjengen som skildres her, for arbeidet med «Terror i den forheksede skogen», karakterisert som rollespillhorror med ganske mye kjærlighet og sånn, har sant å si tvilsomme sider.

Men gjengen bak «Hjelp, vi er i filmbransjen» (dette er jo en metafilm) kan slett ikke mistenkes for noe slikt; de lager nok film ut fra et oppriktig ønske om både å skildre og avsløre bransjen. Like viktig har det nok dessuten vært å ha det morsomt underveis, og det resulterer i scener som lokker gapskratten fram. Helt fra den urkomiske audition-sekvensen (sikreste måten å skaffe seg damer på) prikkes poengene inn jevnt og trutt.

Og allerede her dukker filmens Linda opp og sikrer seg en rolle, helt utmerket spilt av Marte Germaine Christensen, som huskes fra «Snarveien», og er mye bedre nå med en kamerakontakt og variasjon i uttrykket som lover det beste. Anmelderen er ellers svak for Nydalen-gjengens timing, og har derfor–tross savnet av Henriette Stenstrup i denne sammenheng–svært mange gledesstunder underveis. Henrik Thodesen og Odd-Magnus Williamson er i storform. Dessuten er det velgjørende med sikkerstikk som Hege Schøyen og Peter Stormare, veteraner som har sikkerhet til å ta ut humoren i bransjens mer oppblåste stjerner.

Så blir det faktisk underordnet at skildringen av innspillingens viderverdigheter av og til går på tomgang. Observasjonene er både presise og infame, og da sitter latteren løst. Det ligger mye humor i rot og mas, men det forutsetter gjerne en ramme rundt. Her gir nok Nini Bull Robsahm/Patrik Syversen (manus/regi) litt for slakke tøyler, men mye reddes i land med sjarm og energi.