Flukt til fortiden

Gamle ritualer gir to menn innsikt i dagens russiske samfunn – og deres egne liv.

SPURVENE
Russisk drama
Regi: Aleksei Fedorchenko
Med: Yuriy Tsurilo, Igor Sergeev, Yulia Aug, Victor Sukhorukov, Ivan Tushin

Spurvene forteller en historie fra dagens Russland, og skaper en melankolsk grunnstemning ved å søke tilbake til en tapt kultur. Det finsk-ugriske folket Merjaene levde ved floden Volga og er i dag omtrent borte, men sporene finnes i fortellinger og tradisjoner, slik denne filmen også framstiller det. Byen Galitsj hadde sin storhetstid på 14 – 1500-tallet. (Regissør Aleksei Fedorchenko legger mest vekt på tradisjonstrekk og mindre på dokumenterende detaljer. I Kosmorama-katalogen ble filmen karakterisert som en miks av folklore og etnografi fortalt som roadmovie).

Dette fortellergrepet utnyttes til en både grotesk og gripende formidling av hovedpersonen Mirons respekt for tradisjonene etter kona Tanyas død. Sammen med kameraten Aist drar han til den store innsjøen for å gjennomføre ritualet med likbrenning og la restene forenes med vannet. Skikken er at det underveis fortelles svært åpenhjertig om avdøde – helt fram til seremonien, og slik kastes det lys både over avdøde og de to middelaldrende karenes liv.

Både by og land bærer sterke preg av forfall; bygninger, bruer og veier er knapt til å stole på. Det virker som om moralen påvirkes tilsvarende, men de gamle skikkene gir noen faste holdepunkter. Iblant går fortellingen litt på tomgang, men den har mange sterkt minneverdige innslag – særlig billedmessig. (Fotografen Mikhail Krichman er da også mannen bak kamera blant annet i Andrei Zvyagintsev utsøkte film «Tilbake».) I en stemningsmettet scene stanser karene bilen i en skog, hvor det viser seg at alle trær har råtnet på rot. En annen følger et uendelig godstog som glir langs elvebredden gjennom hele bildet. Slikt gjør replikker nesten overflødige, og her er det da også stumspill lange sekvenser.

Spurvene i tittelen er to gulspurver i bur som fraktes med under hele reisen. De er ufrivillige vitner til alt som skjer. Ett av filmens – kanskje litt overtydelige – symboler på frihetslengsel.