Nygammel filmmagi

Som moderne barnefilm for godt voksne filmnostalgikere er Martin Scorseses kjærlighetserklæring til en av filmens fedre en fryd for øyet.

Saken oppdateres.



Film
HUGO CABRET
Amerikansk drama
Regi: Martin Scorsese
Med: Ben Kingsley, Sacha Baron Cohen, Asa Butterfield



«Hugo Cabret» eller bare «Hugo» som den heter i resten av verden, var filmen med flest Oscar-nominasjoner i år. Den endte opp med fem av de tekniske prisene, hvilket er en passende belønning for en teknisk imponerende film med den mest vellykkede bruken av 3D i spillefilm på flere år.



Filmen fortjener dessuten ære som den mest inspirerte og gjennomførte fra Martin Scorsese på ei stund, etter flere skuffende filmer fra hans hånd. Scorsese har de siste åra vært mer interessant som formidler av filmhistorie enn som filmskaper. Her får han på et vis samlet de oppgavene i filmatisering av ei barnebok som hyller en av filmens store pionerer.



Ben Kingsley spiller George Melies, hvis film «En reise til månen» fra 1902 er et av de mest banebrytende verk i filmhistorien. «Hugo Cabret» tar utgangspunkt i mennesker på en jernbanestasjon, med en foreldreløs gutt og hans veslevoksne venninne som guide inn i et mysterium som henter fram skjulte skatter fra filmens barndom.



Farger, stil og skuespillere skaper en slags filmmagisk realisme i 3D, lekkert orkestrert av Scorsese. Sacha Baron Cohen overrasker og imponerer som vakt med glefsende hund. En eventyrlig hyllest til stumfilmens første fase i 3D låter som en selvmotsigelse, men Scorsese balanserer opplegget godt og legger inn små nikk til gamle klassikere.



«Hugo Cabret» er i innhold og fortellergrep en slags barne- eller familiefilm. Som sådan klarte den ikke helt å treffe sitt publikum i USA, muligens fordi den som filmfortelling appellerer lettest til folk som har et forhold til filmens barndom, mer enn de som har nok med sin egen.



Filmen er en nytelse å se på, nesten litt for perfekt. Sammen med «The Artist» er «Hugo Cabret» en varm, nostalgisk feiring av gammeldags filmmagi. Selv om noen av oss begynner å tvile på om 3D-film egentlig er framtiden, viser Scorsese at det er godt egnet til å hylle fortiden.

 
På forsiden nå