Fornøyelig forvirring

FILM: I frekke streker og full fart gjennom filmhistorien, Tour de France m.m.

Du lurer kanskje på hvordan Fred Astair kunne bli vektløs mens han danset, hvorfor Josephine Baker fortrinnsvis danset bare iført en bananklase, eller årsaken til Glen Goulds uvane med å bruke en knøttliten pianokrakk? Eller hva som driver Tour de France-rytterne oppover Pyreneenes steile skrenter?

Du får ikke svarene i «Trillingene fra Belleville», men filmen, som er en slags animasjonsvariant av Jacques Tatis mesterverker, viser deg så mye annet: Hvor viktig det er å leke med modelltog, hvordan du skal fange frosker og deretter spise dem, hvordan Frankrikes feiteste hund forserer en trapp, og hvorfor tida - eller retter sagt klokka - går. Forvirrende blanding av frekkhet, melankoli og tristesse.

Denne tegnefilmen er helt skrudd men har samtidig fotfeste i en mengde - litt eldre - filmer og mye - litt eldre - musikk. Dessuten forteller den en helt usannsynlig historie om hva som foregår bak kulissene i Tour de France-sirkuset. Typene er rare og karikerte, miljøtegningen (både fra Frankrike og fra den amerikanske fabelbyen Belleville) er formidabelt gode, og det hele ender i stort drama. Sylvain Chomets animasjonsunivers er alt annet enn Disney-eventyr og Sabel-tenner. Historien om den gamle damen som bestemmer seg for å trene opp sønnen med det fordringsfulle navn Champion til toppsykkelrytter (han er en sterk beundrer av jazztrioen Belleville sisters), er fortalt med herlig driv og den punkterer ikke selv om det etterhvert utvikler seg til en litt for detaljert kidnappingsak.

Fantastiske Tour de France-scener i tegnet versjon - i «Trillingene fra Belleville».