Selv om «The Dark Knight Rises» i mine øyne ikke helt lever opp til hypen, er den god nok til at Christopher Nolans trilogi med Batman-filmer kommer til å bli stående som det hittil beste og mest interessante som er laget av superheltfilmer.

Mens «Batman begins» (2005) revitaliserte en hel sjanger og «The Dark Knight» (2007) kombinerte mørk samfunnskritikk med spektakulær action og den mest skremmende filmskurken i nyere tid, framstår «The Dark Knight Rises» som et forsøk på å toppe dette og samtidig samle trådene.

Samlingen av tråder fra de to foregående filmene gjør at «The Dark Knight Rises» i litt for stor grad lar seg styre av fiffige forsøk på å få ganske mange historier til å gå opp. I fartsfylt action leverer filmen og vel så det, med en luftig start som overgår flyscenen i forgjengeren.

De fremste kvalitetene til «The Dark Knight Rises» ligger i eminent besetning av større og mindre roller, musikk, scenografi og vilje og evne til å tematisere finanskrise, korrupsjon, maktkamp og grådighet i en by som minner om New York.

Til å være virkelighetsflukt i milliardklassen har Batman-trilogien et kritisk politisk og moralsk blikk som på sitt beste gjør den mørkere og mer flerdimensjonal enn tegneserieaction flest på film. Dessuten har den et skuespillergalleri uten like for sjangeren.

Gary Oldman er igjen fantastisk som ærlig politimann, godt supplert av Joseph Gordon-Levitt som beste nykommer i soga. Christian Bale tilfører mer sårbarhet til en plaget helt. Den nye skurken Bane er et fryktinngytende muskelberg, men mer endimensjonal enn Heath Ledgers Joker. Tom Hardy forsvinner litt bak maska. Hans mekaniske røst gjør at det blir for mye forvrengt maskulin stemmeprakt for én film.

Skildring av makt, korrupsjon og grådighet i Gotham har vært av de fremste kvalitetene i Nolans trilogi. Her overskygges det av mer konvensjonell redde-by-mot-tikkende-atombombe-action. Marion Cotillard og Anne Hathaway er dyktige kvinner i mannstungt felt. Det er likevel synd en skuespiller som Cotillard ikke får mer å spille på, mens Hathaway gir Catwoman mer snert enn Michelle Pfeiffer og Halle Berry klarte.

«The Dark Knight Rises» er en ujevn, men imponerende og sjelden mindre enn solid actionfilm. Muligens har de to foregående filmene og Nolans originale storfilm fra 2010, «Inception» fått noen av oss til å forvente enda mer.

Skytetragedien i USA vil uvegerlig kaste en skygge over Nolans Batman-trilogi. I den sammenheng bør det minnes om at dette ikke er lettvint voldsunderholdning, men en filmserie om en sårbar superhelt som helst ikke bruker skytevåpen og hvis dobbeltliv består i å gjøre gode gjerninger på vegne av fellesskapet.

Skummel duell: Den nye skurken Bane, spitl av Tom Hardy gir Christian Bales Batman mye å bryne seg på i den tredje av Christopher Nolans Batman-filmer som hadde premiere i Trondheim i natt.