Bryllup som yrke

FILM: To kompiser lever av å gå - uinvitert - i bryllup, og lenge er det ganske morsomt. . .

I lett kynisk komediespill underholder radarparet Owen Wilson/Vince Vaughn ganske lenge med å demonstrere en original levevei. De er spesialister på bryllupsfester hvor de slett ikke er invitert, men hvor de infiltrerer festen fordi de vet at der finnes det mengder av god mat, drikke og frustrerte kvinner som kjeder seg. De tar for seg av alt og stikker - helst før noen får mistanke.

Dette går bra en stund, fordi Steve Faber/Bob Fishers manus legger opp til god situasjonskomedie med frekke utspill, nesten-avsløringer o.s.v. Og Wilson/Vaughn har åpenbart glede av å utfordre og henge ut tomme ritualer og folk som sliter med å leve opp til forventningene knyttet til et bryllup. De konkurrerer simpelthen om å være den mest overfladiske. Men det går litt på tomgang etter hvert, for dette blir meningsløst tynt opplegg til to timers film. Dessuten er det et poeng at det utspekulerte opplegget sliter litt på karene, for også i dette «yrket» kreves en viss fornyelse.

Uten å røpe utviklingen videre, kan det antydes at under overflaten har selv disse rølperne en slags menneskelighet, og hva skjer hvis den mest overfladiske oppdager at han virkelig føler noe for et annet menneske? Owen Wilson er skuespiller nok til å videreutvikle dette på underholdende vis.

Imens kan vi undres over at en rekke klassiske komedie-scener, improvisert (amerikansk) fotball, middagsselskap med ubudne gjester m.m. forspilles. Men to søte søstre (ualminnelig elegant levert av Rachel McAdams og Isla Fisher) sørger for mer originale forviklinger. Så skulle man tro at deres styrtrike far (her hintes det vel til Kennedy-klanen) også ble en opplevelse fordi han spilles av selveste Christopher Walken, men han er instruert til å spille en helt alminnelig fyr, og det greier han - dessverre. Så mye vilter galskap kunne ha resultert i stor komedie, men da måtte man ha unngått langdryge passasjer mellom poengene.